Live Chat Support Software
Nyheter 2017
Finner tonen med gammel plast

Konseptutviklerne bak forestillingen Sustain ønsket å bidra med en stemme i klimadebatten. Løsningen ble å avdekke kunsten i gjenvunnet plast.

Det henger plast i lange strimler ned fra taket. Beinrester, fjær og plastleker pryder fire langbord. Langs hele rommet står instrumenter av den heller uvanlige typen. Alle er laget utelukkende av gammel, resirkulert plast. Selv kostymene er av plast. Hvem hadde trodd at gamle, gule oppvaskhansker kunne bli et stilig skjørt, at plastbestikk fungerer utmerket som cymbaler, eller at en like gjerne kan bytte ut tangenter med gamle plastrør? Plast har blitt et kunststoff i dobbel forstand.

Det skjebnesvangre fellesskapet

Regissør og konseptutvikler Vibeke Flesland Havre forteller at utgangspunktet for konsertforestillingen var et ønske om å sette fokus på de miljøproblemene verden står ovenfor.

– Målet med forestillingen er å få publikum til å reflektere over forholdet mellom mennesket og naturen, og se seg selv som en del av et større hele, sier hun.

Arbeidet med forestillingen startet for tre år siden, og det kunstneriske teamet har samarbeidet tett om både de visuelle ideene og de musikalske skissene. De tok utgangspunkt i Chris Jordans bilder av fuglekadavre med plast i magen.

– Vi lot bildene hans inspirere oss til å skape et musikalsk verk fremført på plast i en assosiativ verden av plast, bein og fjær. Vi bestemte oss også for å bruke lyder i stedet for ord, og med utgangspunkt i fuglesang og hvalsang har vi laget et lydunivers som vi håper kan kommunisere noe som ligger bortenfor ordene, sier Havre.

Komponistduoen Sagn består av Bodil Lunde Rørtveit og Jørn Lavoll. De har jobbet sammen med musikere, lyddesigner, scenograf, instrumentmaker og regissør for å avdekke hvilke lyder som finnes i forskjellige typer plast. Dette lydriket er utgangspunktet når komponistduoen har skrevet Sustain, som har blitt et musikalsk verk i 7 satser.

– Denne forestillingen bunner i et fantastisk samarbeid mellom alle medvirkende, noe som gir forestillingen et ekstra lag. Vi må lytte til hverandre for å komme frem til nye løsninger, for å skape et nytt språk basert på andre verdier, sier regissøren.

Det er ingen enkel oppgave musikerne har påtatt seg.

– Å spille på de instrumentene vi har laget er en stor utfordring. Lydene må ofte tvinges ut av instrumentene; tonalitetene er skjøre og det er vanskelig å stemme dem. Du skal være en modig musiker før du gir deg i kast med dette. Resultatet er likevel et lydrike vi aldri har hørt maken til; de skjøre lydene gir oss assosiasjoner til en verden vi må ta vare på, og som vi er en del av, sier Havre. 

Vil øke bevissthet

– Den verden vi lever i dag, er resultatet av handlingene til alle de menneskene som har levd før oss. Det er viktig for oss at folk blir bevisst på at vi som enkeltmennesker setter spor, både positive og negative. Vi tror at vi sammen kan skape en bedre fremtid. Alternativet er å gi opp, forteller Havre.

Hun understreker at målet ikke er å belære publikum, men å formidle en bevissthet i forhold til at også menneskene er en del av naturen.

– Da vi startet prosjektet i 2014 var det ikke mye fokus på plast lokalt. Etter alle medieoppslagene med hvalen med magen full av plast som ble funnet utenfor Sotra tidligere i år, er det blitt mer aktuelt, sier Havre.

I konsertforestillingen er plasten et sentralt virkemiddel også symbolsk.

– Plasten blir et symbol på det samfunnet vi lever i, preget av overforbruk og ignoranse. Vi håper at plasten skal skape assosiasjoner hos publikum, og at vårt eget forhold til naturen skal komme til uttrykk, forteller Havre.

Tekst: Irmelin W. Nilsen

Del
FaceBook
Twitter
Mail


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



<