Live Chat Support Software
Taler & kronikker
Festspillenes viktige utfordring

Kronikk i Bergens Tidende 23.06.2011: «I løpet av femten dagar får Bergen og Hordaland servert noko av det beste som skjer i orkesterverda og i scenekunsten. Ein burde juble». Det skriver debatt- og kulturredaktør Hilde Sandvik BT 20. juni.

Her er hun inne på en av Festspillenes viktigste utfordringer. Hvordan skal vi fremme entusiasme rundt festivalen og vårt program? Hvordan skal vi få frem mangfoldet i festspillprogrammet? Hvordan skal vi unngå at den konstruerte konflikten mellom såkalt høykultur og populærkultur hever terskelen for å oppsøke nye opplevelser?

Publikumsundersøkelserviser at 80 prosent av dem som har vært på Festspillene ønsker å komme tilbake året etter. Vi presenterer et program innen flere sjangre hvor tilbudet ikke er så stort resten av året. For dem som er interessert i kammermusikk og tidligmusikk på høyt internasjonalt nivå, er Festspillene et viktig høydepunkt. Flere av Festspillenes teaterproduksjoner har satt spor etter seg i det norske og internasjonale teatermiljøet. Slik sett har Festspillene en menighet, og den er viktig for oss.

Samtidig ønsker vi å nå flest mulig, og vi har et økende antall førstegangsbesøkende (ca. 20 prosent). Det er derfor synd om vår kommunikasjon oppfattes som stammespråk. «Når Festspillene snakkar, er det oftast innforstått «, hevder BT-redaktøren og peker på at vi ikke får godt nok frem hvorfor folk bør få meg seg konsertene med pianisten Evgeny Kissin, barokkensemblet Les Talens Lyriques eller fiolinisten Gidon Kremer. Det kan synes som et paradoks at disse konsertene hadde lavere oppslutning enn forventet, samtidig som de både av publikum og presse ble berømmet som kunstneriske høydepunkter.

Søk i pressearkivviser at norske medier i svært liten grad interesserer seg for internasjonale klassiske musikere eller utenlandske regissører og sceneoppsetninger. Det er derfor ikke overraskende at få kjenner til navn som Kissin eller Kremer. Før årets festspilloppsetning hadde regissøren Christoph Marthaler aldri tidligere oppført noe i Norge, og er knapt omtalt i norske medier. Interessen for å lage reportasjer eller intervjuer med artister i forkant av Festspillene er lavere enn før. Mediene er redde for at forhåndssaker oppfattes som reklame.

Kritisk journalistikk og søkelys på pengeforvaltning og billettstatistikk er viktig for kulturlivet, men det er synd at avisene ikke lenger bruker ressurser på å gi mer innsikt i og skråblikk på det kunstneriske innholdet. Nyhetskriteriene, som verdsetter konflikt, og den populære fremstillingen av Festspillene som antifolkelig, førte for eksempel til at BA brukte hele førstesiden, samt en dobbeltside til å fortelle at et 15 minutters gratisopptrinn med rockere fra Bergen Beat i Festspillenes uteprogram måtte vike for et 90 minutters arrangement med Arve Tellefsen i Logen. En glipp i programkoordineringen ble slått opp som skandale og som en bekreftelse på motsetningen mellom elitekultur og massekultur.

BT-redaktøren etterlysermer informasjon om de ulike festspillartistene ut til publikum. Her er mediene vår viktigste informasjonskanal, men vi prøver også å nå ut på andre måter.

Festspillene laget i år to utgaver av en festspillavis med mange forskjellige innfallsvinkler til programmet, den første av dem ble distribuert med BT. Siden jul har vi også lagt ut over 60 intervjuer og artikler på våre nettsider, som lenkes opp i nyhetsbrev og sosiale medier. Både på hjemmesiden og på sosiale medier har vi oppfordret til kommentarer og vi får flere tilbakemeldinger nå enn tidligere. Vi er likevel klar over at vi her bare kommer i kontakt med dem som allerede har en interesse for festspillprogrammet. Vi ser derfor på flere andre tiltak for å nå nye grupper. «Studentimpulser», gratisarrangementet på vårparten forbeholdt studenter, er et slikt, og fra 2007 og frem til i dag har vi mer enn doblet antall studentbilletter under Festspillene.

«Prøvekjør Festspillene» er et annet eksempel. I samarbeid med Bergen taxi fikk passasjerer, som aldri hadde vært på Festspillene før, en verdikupong som de kunne bytte inn i festspillbilletter til Grieghallen. Over 50 personer benyttet seg av tilbudet og flere av dem ønsker å komme tilbake.

Vi tror at mange flere enn de nå rundt 50.000 som besøker Festspillene hvert år, ville hatt glede av det. Det er derfor bra med konkrete innspill for hvordan vi kan bedre vår kommunikasjon med publikum.

 

Del
FaceBook
Twitter
Mail


Kalender
24. mai - 07. juni 2017
M
T
O
T
F
L
S

15
16
17
18
19
20
21

22
23


8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18



Samarbeidspartnere

Bergen kommune

DNV GL

Balansekunst

Bergens Tidende

Kulturavisen

Hordaland fylkeskommune

Dextra Musica

Vi investerer i strykeinstrumenter

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Atea

IT-drift

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

PwC

Sammen bygger vi tillit og skaper verdier


Kalender
24. mai - 07. juni 2017
M
T
O
T
F
L
S

15
16
17
18
19
20
21

22
23


8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18



Samarbeidspartnere

Bergen kommune

DNV GL

Balansekunst

Bergens Tidende

Kulturavisen

Hordaland fylkeskommune

Dextra Musica

Vi investerer i strykeinstrumenter

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Atea

IT-drift

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

PwC

Sammen bygger vi tillit og skaper verdier