Live Chat Support Software
Flygelgaver til byens musikkliv

Pressemelding 16. desember 2015: Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen gir en fantastisk gave til Bergens musikkliv – et helt nytt Steinway D konsertflygel til Håkonshallen.

Den flotte gaven fra SKGJ, utløser en ny flygelgave:

Festspillene i Bergen og Bymuseet vil nemlig gi det nåværende konsertflygelet i Håkonshallen i gave til Stiftelsen Kulturhuset USF.

– Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har imøtekommet en søknad fra Festspillene om innkjøp av et nytt konsertflygel til Håkonshallen. Vi er svært takknemlige for denne bevilgningen fordi det gir Festspillene mulighet til å fortsette våre høye ambisjoner om å invitere de aller største kunstnerne til Bergen. Sir András Schiff blir den første til å spille på det nye flygelet, og det vil skje under Festspillene i 2016, sier Anders Beyer, Festspilldirektør.

– Det nåværende konsertflygelet, som står i Håkonshallen eies av Festspillene (40%) og Bymuseet i Bergen (60%). Vi ønsker å gi instrumentet til USF Verftet for å forsterke den synergien som vi opplever i kunstmiljøene, for Festspillene, Nattjazz-festivalen, Borealis-festivalen, USF Verftet og alle de aktørene, som kan ha glede av et Steinway konsertflygel. Med denne flygelgaven til USF Verftet ønsker Festspillene og Bymuseet å bidra til både å løfte Bergen som kulturby og skape synergi mellom viktige aktører i byen, sier Beyer og museumsdirektør Marianne L. Nielsen.

Stiftelsen er glad over på denne måten ikke bare å kunne legge til rette for konsertvirksomhet i byens storstue Håkonshallen, men også indirekte bidra til den flotte virksomheten som finner sted på Verftet, sier Kåre Rommetveit, som representerer Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen.

– Det har lenge vært et ønske om et eget flygel i Røkeriet på USF. Tilgangen på et godt instrument er ofte avgjørende for om en artist vil eller kan spille i et lokale og denne gaven vil åpne nye muligheter for våre faste arrangører. I tillegg vil dette instrumentet åpne opp lokalet for sjangre og uttrykk som hittil ikke har vært så sterkt representert i Røkeriet, sier Ivar Chelsom Vogt, kulturhussjef ved USF Verftet.

Flygelgaven til USF vil åpne for nye muligheter særlig innen klassisk musikk, samtidsmusikk, og jazz. Flygelgaven kan ikke selges av Kulturhuset USF, med mindre dette senere skulle vise seg nødvendig for å reinvestere i tilsvarende instrument.

Fakta – det «gamle» flygelet i Håkonshallen

• Flygelet som nå skal til Kulturhuset USF, ble innkjøpt av Bryggens Museum (nå Bymuseet) og Festspillene i 1992. Dette erstattet det første flygelet i Håkonshallen, som ble gitt i gave av Sparebanken Vest (Bergen Sparebank) ifm Bergen bys 900 års jubileum i 1970.
  • Flygelet eies i dag av Bymuseet (60%) og Festspillene i Bergen (40%).
  • Verdi ca. 400 000 kroner

Fakta – det nye flygelet i Håkonshallen

• En gave fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen til Bymuseet i Bergen som har bruksforvaltning i Håkonshallen.
  • Bymuseet vil være eier, Festspillene i Bergen vil ha bruksrett.
  • Flygelet håndplukkes av Leif Ove Andsnes i disse dager.
  • Verdi ca. 1,6 millioner kroner.

(Se mer info neste ark)

Sentrale personer:

Marianne L. Nielsen museumsdirektør, Bymuseet, mobil: 934 49 950

Anders Beyer festspilldirektør, Festspillene i Bergen, mobil: 970 65 454

Ivar Chelsom Vogt kulturhussjef, Stiftelsen Kulturhuset USF, mobil 934 12 707

Kåre Rommetveit fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen (SKGJ), mobil: 908 57 399

Mail

23. mai - 06. juni 2018