Live Chat Support Software
Tettere på
2013: Hvoslefs kammermusikk

– Jeg har en praktisk tilnærming når jeg komponerer. Instrumen­tets egenart er alltid utgangspunktet, sier komponist Ketil Hvoslef.

Gjennom årene har Hvoslef skrevet kammermusikk for en rekke uli­ke besetninger. Når denne produksjonen nå skal spilles inn på cd, de aller fleste verkene for første gang, får festspillpublikummet glede av å følge starten på innspillingsprosjektet i form av en konsertserie med materiale som skal spilles inn sommeren 2013.

Hvoslef har benyttet anledningen til å gi mange av stykkene en liten oppussing. Han er ikke blant dem som mener et ferdig verk ikke skal røres. Tvert imot forsøker han alltid å forbedre sin musikk.

– Særlig slagverkkvartetten blir nesten som en ny urfremføring. Det skjer nesten aldri at jeg hører mine stykker fremført uten å finne svake punkter ved dem. Jeg flikker og limer og lapper og klipper, sier han om sin måte å arbeide på.

Et stikkord er balanse, både mellom de ulike instrumentene, og når det gjelder hvor mye informasjon han gir musikerne i partituret.

– Ubalansert informasjon kan skape vanskeligheter for musikerne som skal gjenskape musikken. Med erfaring lærer man dessuten at et instrument kan klinge ulikt i ulike toneleier, og at ulike konsert­saler kan gi helt forskjellige lydbilder. Jeg er opptatt av dette med balanse fordi musikken min er så gjennomsiktig. Det er avgjørende at det som sies, blir tydelig, sier han.

Kjennere av Hvoslefs karriere som komponist framhever ofte hans allsidighet. Hvoslef har komponert for alt fra popband til buekorps, og har både opera og fjernsynsmusikk på samvittigheten. Selv hev­der han at han gjentar seg selv like mye som andre komponister, men at folk heldigvis sjelden legger merke til det.

– Besetningen jeg skriver for, setter begrensninger for språket man kan ta med inn i situasjonen. Det å skape krever begrensninger. Uten begrensninger har man ingenting å kjempe mot, mener han.

Den eneste urfremføringen i konsertserien, et stykke for solofio­lin, er for eksempel bygget på restmateriale fra en komposisjon for janitsjarkorps. Når man merker at noe ikke egner seg for janit­sjarkorps, er det helt naturlig, mener Hvoslef, å tenke at det kan egne seg for fiolin, som kanskje er det nærmeste man kommer en motsats til janitsjarkorpset. Så enkel kan bakgrunnen for en kom­posisjon være.

– Jeg er en intuitiv komponist og har ikke mange filosofiske betrakt­ninger bak det jeg gjør. Alle uvante instrumentsammensetninger gir meg ideer. Ikke bare klangmessig, men også visuelt: Jeg ser ofte for meg fremførelsessituasjonen. Jeg er også veldig åpen for sig­naler utenfra mens jeg komponerer. En gang satt jeg på bussen og betraktet en tom plastflaske som noen hadde mistet i midtgangen. Den rullet fram og tilbake og jeg satt og lurte på når den ville trille ned i trappetrinnene ved døren. Den spenningen, der man sitter og venter og venter på at noe skal skje, forsøkte jeg etterpå å ta med over i musikken.

Konsertserien er satt sammen av stykker for ulike besetninger, både strykere, perkusjon og blåseinstrumenter. Flere stykker er for in­strumenter av samme slag, der Hvoslef forsøker å bruke instru­mentene som en samlet kropp, men med forskjellige «sprekker i sammenføyningene», som han uttrykker det. Etter urfremføringen av trombonekvartetten bemerket en tilhører at han trodde flyalar­men gikk. I så fall kan kanskje fløyteoktetten for noen minne om en røykvarsler, mener Hvoslef. Repertoaret er satt sammen av Ricardo Odriozola og Einar Røttingen ved Griegakademiet. De er også kun­steriske ledere for plateinnspillingsprosjektet.

– De to har en enestående betydning for Bergens kulturliv. Kon­sertprogrammet er ment å skulle være avvekslende for publikum. Selv er jeg alltid minst engstelig for hva musikerne gjør, og mest engstelig for hvordan musikken virker utad. Jeg håper å kunne være fornøyd med meg selv. Så selvopptatt er jeg! sier Ketil Hvoslef.

Intervju: Kjerstin Gjengedal



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



<