Live Chat Support Software
Tettere på
2015: Andsnes & venner – blant uvenner

To romantikere og en modernist som hadde lite til overs for hverandre, men som delte beundringen for en kollega.

Foto: Helge Hansen
Foto: Helge Hansen

Tre storverk i kammermusikklitteraturen står på programmet når Leif Ove Andsnes & venner inviterer oss til å ta del i denne skatten her i Grieghallen i kveld. Tsjajkovskijs fargerike minnebok fra hans reise til Italia, Brahms tredje pianokvartett som han brukte 20 år på å bli ferdig med, og Béla Bartóks andre fiolinsonate fra 1922.

«Ha meg unnskyldt»
Johannes Brahms og Peter Tsjajkovskij møttes ikke ofte, og de næret ingen beundring for hverandres musikk.

Da Peter Tsjajkovskij dro ut på sin første europatur

i 1887, hadde han sitt første opphold i Leipzig. Han var invitert av Gewandhausorkesteret til å dirigere egne verk med dem.  Der møtte han sin gamle venn, fiolinisten Adolph Brodsky som var konsertmester i orkesteret.

Under oppholdet møtte han også Johannes Brahms. Han hadde en ny klavertrio klar, og en gang da han øvde på den hjemme hos Brodsky sammen med Julius Klengel på cello, kom Tsjajkovskij på besøk. Da Tsjajkovskij skulle gå hjem, ville Brodsky vite hva han syntes om Brahms trio. «Du må ha meg unnskyldt, min venn, men jeg likte den ikke», var svaret, og Brahms hadde samme holdning til Tsjajkovskijs musikk.

Begeistret for Grieg
Men de to hadde likevel noe til felles. De beundret og likte Edvard Grieg musikk. Og denne julen møtte de Nina og Edvard hjemme hos Brodskys Leipzig. For Tsjajkovskij ble møtet med Grieg meget varmt. Og da han også fikk høre Nina synge Griegs sanger sammen med ektemannen, ble han så begeistret at han senere dediserte flere sanger til Nina Grieg, og han korresponderte med Grieg fram til sin død 5 år senere.

Etter oppholdet i Leipzig dro Tsjajkovskij videre gjennom Europa, og som med alle dannelsesreiser på den tiden, var målet Italia. Tsjajkovskij hadde en velgjører – Nadezhda von Meck – finansierte hans reise og som oppmuntret ham til nye komposisjoner. En meget vakker minnebok ble resultatet av Italiaoppholdet,-  Strykesekstetten Souvenir de Florence.

Mørkt og inderlig
Johannes Brahms var en meget god venn av Clara og Robert Schumann, og han var påvirket av Schumanns musikk og tanker omkring musikk. Det er knapt noen som har komponert så mye for søppelkurven som Brahms. Han var ekstremt selvkritisk, og han hadde nok laget mange utkast til for eksempel symfonier før de fire kom mot slutten av hans liv.

Han brukte også lang tid på andre verk. Den tredje pianokvartetten, som vi skal høre i kveld, finner vi skisser på helt tilbake til 1855, men den ble ikke ferdig før 20 år senere. Den er noe av det mørkeste, men samtidig inderlig vakre som Brahms har komponert.

I sine siste leveår møtte Brahms Edvard Grieg flere ganger nede i Europa, og Grieg inviterte ham til Troldhaugen – «for der vil du finne materiale til din femte symfoni». Brahms rakk aldri å besøke Grieg hjemme, så det ble med de fire symfoniene.

På sporet av hardingfeler
Bela Bartok hadde også sine «møter» med Edvard Grieg. I 1910 kom han til Paris, og der oppdaget han at studenter og lærere ved konservatoriet var opptatt av Griegs Slåtter op.72. Dette var ikke den romantiske og vakre Grieg. Dette var «le nou

veau Grieg». Da Bartok fikk høre at dette var slåtter fra hardingfelespillere, ble han interessert og dro til Norge. Her reiste med båt langs kysten og fant fram til spillemenn. Han kjøpte seg også et par hardingfeler.

Et annet interessant berøringspunkt mellom Grieg og Bartok er Bartoks utsagn fra 1944 om at «… vi må alltid studere Grieg. Han var den første som kastet det tyske åk fra sine skuldre».

Gjenopplivet bondemusikken
I likhet med både Tsjajkovskij og Brahms brukte Bartok motiver og ideer fra folkemusikken. Det er sagt om sonaten at her har Bartok gjenopplivet bonde-musikken,- fra improvisasjoner på «ur-formler» fra folkemusikken til de vakreste, utpenslede lyriske sanger.

Da sonaten var ferdig i 1922, sa imidlertid Bartok til en venn av seg at hans to sonater neppe egnet seg for et landsens publikum. Kanskje tok han feil der?

Tekst: Erling Dahl jr.  



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



<