Live Chat Support Software
Tettere på
En symfoni av nordiske klanger

To epokers store komponistprofiler settes overfor hverandre i denne konserten med nordisk musikk.

Arne Nordheim og Per Nørgård møter Jean Sibelius og Edvard Grieg i Festspillenes signaturkonsert; Griegs pianokonsert i a-moll.

De unge komponistspirer Nørgård og Nordheim møtte hverandre tidlig i deres karrierer og et livslangt vennskap oppstod mellom dem. Begge ble deres generasjons betydeligste komponister i henholdsvis Danmark og Norge.

De to ledende skikkelsene i norsk og dansk samtidsmusikk nøyde seg ikke med å kommunisere med hverandre i skrift og samtale, men oppsøkte også hverandres urfremføringer. Orkesterverket Floating fra 1970, som Nordheim skrev på bestilling for Danmarks Radio, og som fikk sin norske førstegangsfremføring på Festspillene i Bergen, er tilegnet Per Nørgård.

Tradisjon og fornyelse

Begge komponister har mottatt Nordisk Råds Musikkpris, og de var i en menneskealder i en evig, kritisk dialog i forhold til tradisjonen og gjenbruken fra musikkhistoriens store forrådskammer. Begge komponister er i beste forstand musikalske kleptomaner, slik Stravinskij uttrykte det: «Lesser artists borrow, great artists steal».

Uavhengig av hverandre skrev både Nørgård og Nordheim et verk med tittelen Aftonland i deres første skapende periode. Per Nørgård komponerte korsuiten Aftonland i 1956 til Pär Lagerkvists dikt, som Nørgård tilegnet Sibelius, hans første store inspirasjonskilde.

Arne Nordheim var til stede ved fremføringen av verket. Det kan ha inspirert den litterært interesserte Nordheim til å se nærmere på andre dikt i Lagerkvists store diktsamling. Dette var i en periode da både Nørgård og Nordheim hadde studert komposisjon hos Vagn Holmboe. Nordheims gjennombruddsverk, Aftonland for sopran og kammerensemble fra 1957, ble urfremført i København i 1959 og fremført første gang i Norge på Festspillene året etter.

Nørgård gjenbruker også eget materiale, som ikke sjeldent kommer til uttrykk i «satellittverk», mindre verk som kretser om et større moderverk, som gir næring til de mindre verkene. Vi ser også at komponisten tar tidligere verk opp for bearbeiding og ominstrumentering, som det er tilfellet med Three Nocturnal Movements, som er basert på bratsjkonserten Remembering Child fra 1986.

Three Nocturnal Movements er Festspillenes gave til Bergen Filharmoniske Orkester i anledning den runde dagen: En dobbelkonsert for fiolin og cello av Per Nørgård, som urfremføres denne kvelden.

Kontakt med de evige verdier

Undertegnede møtte Nordheim første gang den 14. april 1998. Det var på Norges ambassade i København, hvor daværende ambassadør Thorvald Stoltenberg hadde invitert til et festsamvær for å hylle den norske komponisten. Nordheim kvitterte med å hylle Danmark. Blant annet sa han Takk Danmark, for at Edvard Grieg fikk husrom i Søllerød, slik at han kunne skrive sin pianokonsert i a-moll. At denne konserten betød noe helt spesielt for Nordheim, vet vi fra en kritikk Nordheim skrev etter å ha hørt pianisten Robert Riefling fremføre den i 1959. Da hevdet han at «Griegs skaperkraft stod i kontakt med evige verdier».

Som nevnt, bekjente Per Nørgård seg som ung komponist til den nordiske musikken. Om sin fascinasjon for Sibelius sier han: 

«Sibelius’ musik var en ny opdagelse for mig – noget som jeg ikke er kommet over endnu. Der findes steder hos Sibelius, eksempelvis i 7. symfoni, hvor det næsten er umuligt at analysere, hvad der egentlig foregår. Der er tale om en form for heterofoni, som jeg ikke kender magen til hos andre komponister: En paukestemme kan lige pludselig opføre sig helt individuelt rytmisk set. Hele Sibelius’ forhold til det rytmiske er meget, meget levende og usædvanligt».

Arne Nordheim var, og Per Nørgård er fortsatt, en reisende i musikk. Men deres reiser er ikke formålsløse oppdagelser, men ansatspunkter for refleksjon, bilder og klanger, som beskriver tilstander på samme måte som hos Grieg og Sibelius. En viktig del av denne tilstands refleksjon er erindringen, som dukker opp midt i det hele, men ikke demonstrativt, subtiliteten er alltid nærværende. På den måten får musikken deres foreløpigheten som kjennetegn, men også meningsløsheten, galgenhumoren, og det grenseoverskridende i forhold til den musikalske logikk.

Tekst: Anders Beyer

Les mer om konserten Nordisk prisme her.



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



<