Live Chat Support Software
Tettere på
En verden av stemmer og instrumenter

Vokal- og instrumentalmusikk er ikke adskilte verdener i Mozarts verk. Tvert imot hadde ikke komponisten problemer med å overføre melodier mellom sine operaer og symfonier.

B’Rock og René Jacobs har tidligere vist seg å være det perfekte tandem for Mozarts musikk. Denne gangen har de med seg en talentfull duo av norske sangere: Mari Eriksmoen og Johannes Weisser. Den krystallklare sopranen og uttrykksfulle barytonen blar seg igjennom to av Mozarts operaer, en av de med libretti av den legendariske Lorenzo Da Ponte. Resultatet er en både rørende og rampete antologi av arier og kjærlighetsduetter, med karakterene Papageno, Papagena, Figaro, Cherubino og andre av Mozarts helter. Med deres utvalg fra disse sene verkene som Jupiter-symfonien, viser B’Rock hvordan Mozarts avvæpnende cantabile maner selv instrumentalistene til å synge.

– Det originale i denne konserten er at vi blander satser fra symfoniene – altså ikke hele symfonier men kun satser fra dem – med arier fra to operaer. Det var også uvanlig på denne tiden. Ofte ble programmene ekstremt lange når komponistene organiserte sine egne konserter. Det kunne begynne med den første satsen fra en symfoni og slutte med den siste, men i mellom var det arier, kantater, pianokonserter – og det var også rom for improvisasjon. Ideen bak denne konserten var å blande noen satser fra symfoniene med noen av Da Pontes arier. Cherubinos første arie i , for eksempel, minner om den første satsen i den nest siste av Mozarts symfonier i g-moll, sier dirigent René Jacobs.

En annen grunn til å kombinere disse to er at opera hadde blitt symfonisk – det var symfoniske orkester som akkompagnerte operaene. Hver akt avsluttet med ensembler hvor sangernes stemmer og instrumentenes stemmer blandes sammen til en symfoni. Følgende sitat fra E.T.A. Hoffmann beskriver dette på en nydelig måte: «En symfoni er på en måte som en opera for instrumenter.»

Gå til programsiden for konserten her.



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Atea

IT-drift

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Bergens Tidende

Kulturavisen

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Bergen kommune

Offentlig støttespiller


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Bergens Tidende

Kulturavisen

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

Birgitte Friele

Festspillkonsul


<