Live Chat Support Software
Tettere på
Himmelens lyse stemmer

Barokkens sang inn i det 20. århundre.

FOTO: James McMillan/Decca
FOTO: James McMillan/Decca

Kontratenor – som er det høyeste mannlige stemmeleiet – er et 1700-tallsfenomen, og kontratenorens sangrepertoar hører tradisjonelt til i det århundret. Andreas Scholl og Tamar Halperin har imidlertid utforsket hvordan dette stemmefaget matcher det 20. århundres musikk. Kveldens konsertprogram spenner således fra britiske og amerikanske sanger via egyptiske folketoner til estisk kirkemusikk. Halperin trekker linjen tilbake til Johann Sebastian Bach ved å fremføre to av hans preludier og fuger.

 

Dette spesielle stemmefaget stammer fra da unge korgutter med de fagreste, lyse stemmer ble kastrert før de kom i stemmeskiftet. Bruk av kastrater (evnukker) som sangere er kjent fra Spania rundt 1550, og disse endte gjerne opp som medlemmer av koret i Det sixtinske kapell i Roma. I Italia brukte man slike kastrater også i operaer. Noen av disse ble virkelige superstjerner og hadde stemmer som kunne spenne over hele fire oktaver. Komponister som Gioacchino Rossini, Georg Friedrich Händel og Wolfgang Amadeus Mozart gjorde alt de kunne for å få de aller beste kastratene til å synge deres verker. Den antatt siste kastratsanger Alessandro Moresci (1858–1922) ble pensjonert fra Det sixtinske kapells kor i 1913 etter 30 års innsats.

I dag derimot, trener man seg opp til en sangteknikk som innebærer at man ikke bruker hele stemmebåndet for dermed å kunne oppnå en lysere stemme. Mange popartister har gjort falsetten til en sentral del av sitt uttrykk, og artister som Bee Gees, Prince og Morten Harket er uløselig knyttet til denne måten å synge på. Andreas Scholl regnes som en av de fremste kontratenorer i verden, og har sammen med sin hustru Tamar Halperin utforsket dette stemmefaget med et moderne tonespråk.

 

Tapt kjærlighet
Kveldens utøvere skal blant annet fremføre sanger fra Alban Bergs ungdomsverk Jugendlieder, komponert mellom 1901–04. Alban Berg hadde musikk, kunst og poesi som en del av sitt daglige miljø. Faren drev med import og salg av litteratur og kunst, og familien tok del i det rike kulturelle livet i Wien gjennom hyppige besøk på kunstgallerier, teatre, operaer og konserter. Man kunne ofte se Berg og hans søsken sitte øverst på galleriet med partiturene opplyst av små lommelykter. Han utviklet en lidenskapelig interesse for poesi, og begynte å skrive sanger som broren Charley fremførte på huskonserter, akkompagnert på klaver av Alban eller hans to år yngre søster, Smaragda. Etter farens plutselige død da Alban var 15 år, mistet familien sin økonomiske sikkerhet. Med dette startet en turbulent ungdomstid da han strevde med å fullføre realskolen. Etter en kjærlighetsaffære med husets tjenestepike, som førte til at hun ble gravid og fødte en pike, forsøkte han høsten 1903 å ta sitt eget liv.


34 sanger ble komponert mellom 1901 og høsten 1904, da Berg var mellom 16 og 19 år. Disse sangene ble senere til Jugendlieder bind I. Han har benyttet både tradisjonelle dikt og dikt fra samtidige diktere og omgangsvenner. Tapt kjærlighet, lengsel, natur, natt og drøm er tema som går igjen. Å sette musikk til disse små dramaene kan ha hjulpet og oppmuntret Berg gjennom denne vanskelige tiden. Litteraturen var Bergs første kjærlighet, og hans valg av dikt reflekterer et eget personlige uttrykk, og kanskje også hans emosjonelle tilstand i ungdomsårene. Diktene har temaer som søvn, drøm og død, noe som er karakteristisk for både symbolisme og ekspresjonisme. Berg selv så senere på alle disse sangene som studentarbeider, og de ble derfor ikke utgitt eller gitt opusnummer. Etter Bergs død ble de påført denne inskripsjonen av hans kone, Helene Berg: «Sanger av Alban Berg, komponert i hans ungdom. Han uttrykte ønske om at de aldri skulle bli utgitt. Jeg ber om at dette ønsket blir respektert.» Disse sangene ble senere funnet i en forseglet boks under Helene Bergs seng. Etter enkens død ble Jugendlieder publisert første gang i 1985. Det blir veldig spennende å oppleve hvordan det gutteaktige utrykket i kontratenorens stemme matcher det ungdommelige utrykket i disse sangene.

 

Tekst: Annabel Guaita

 

Gå til programsiden om Andreas Scholl & Tamar Halperin



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



<