Live Chat Support Software
Tettere på
Intense inspirasjonskilder

Mens Schönberg i en periode med familieforviklinger lot seg inspirere av dikt, var det beundring og konkurranseinstinkt som trakk Mozart til strykekvartetten

Den østerrikske komponisten Arnold Schönberg publiserte i alt fire strykekvartetter. Strykekvartett nummer 2 opus 10 ble skrevet i en svært følelsesladet periode i komponistens liv og representerer på mange måter et brudd med tradisjonene. Å innføre en sopranstemme i en strykekvartett var et helt nytt grep ingen hadde gjort før ham. De tre første satsene har også en svært utvidet form for tonalitet. Den fjerde satsen er Schönbergs første eksperiment i atonalitet, selv om satsens eventyrlystne harmonier ender i en søkende fiss-dur akkord.

Det var Stefan Georges diktsamling Der siebente Ring (The Seventh Ring) fra 1907 som inspirerte Schönberg til å søke andre tonekonstellasjoner. Det finnes også en åpenbar sammenheng mellom musikken og Schönbergs emosjonelle uro på denne tiden. Verket er dedisert til hans kone Mathilde Schönberg, som i denne perioden hadde en affære med den ekspresjonistiske maleren Richard Gerstl. For å få en slutt på dette forholdet, tok Schönberg sin lille familie med ut på landet for å tilbringe sommeren der. Da han konfronterte sin hustru, forlot hun ham og deres to barn. Det var spesielt vanskelig for Schönberg siden Gersl var både Schönbergs venn og nabo og mange ganger hadde vært hos dem i festlige lag. Schönberg fullførte kvartetten denne sommeren. Anton Webern – Schönbergs dedikerte elev – var den som overtalte henne til å vende tilbake til familien sin. Dette førte til at Gerstl satte fyr på atelieret, stakk en kniv i brystet og hengte seg. Bare syv uker etter Gerstls død, 21. desember 1908 i Wien, ble verket urfremført av Rosé Quartet og sangeren Marie Gutheil-Schoder.

Tredje sats bygger på diktet Litanei og er et rop om hjelp fra en fortapt sjel, noe som gjenspeiles i musikken. Vi kan høre at musikken iblant refererer tilbake til begynnelsen av verket som om den prøver å gjenvinne en viss følelse av stabilitet, men er ikke i stand til å opprettholde den særlig lenge. Siste sats, Entrückung åpner med den berømte strofen «Ich fühle Luft von anderem Planeten» («Jeg føler luft fra en annen planet») og Schönberg går her enda lenger inn i sitt nye musikalske univers. Øverst i skjemaet Urfremføringen førte til slagsmål i salen og ble lenge omtalt i pressen som Schönberg-skandalen. Det var hard kost for borgerstanden i Wien, men kan også ha vært et utslag av antisemittistiske holdninger. Verket ble skjellsettende for maleren Vasilij Kandinskij, som hørte en fremførelse av denne i München.

Den selvsikre 25-åringen Wolfgang Amadeus Mozart ankom Wien i 1781. Året før hadde Joseph Haydn publisert seks strykekvartetter i opus 33 og med dette etablert en ny sjanger som satte høyere krav til komponistens intellekt og håndverk enn noen gang før. Mozart hørte denne musikken, og med en blanding av beundring og et snev av konkurranseinstinkt gikk han i gang med å komponere for strykekvartett. Til forskjell fra mange andre tilfeller, var den ikke inspirert av en pengeinnbringende bestilling, men av ren inspirasjon. Mozart brukte også uvanlig lang tid på å ferdigstille de to store kvartettene fra denne perioden. Mange korreksjoner i partituret avslører at dette ikke var et enkelt medium for Mozart å skrive for. Når Haydn fikk høre resultatet skal han ha sagt til Mozarts far at Mozart var blitt en stor komponist med sans for den østerrikske komposisjonsstil. Da dette kom Mozart for øret, svarte han med å sende et takkebrev til Haydn der han oppnevner ham til sin musikalske far og samtidig dediserer kvartettene til ham.

Tekst: Annabel Guaita



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



<