Live Chat Support Software
Tettere på
Rosenkransmeditasjoner

Denne kvelden tar utgangspunkt i «De lidelsesfulle mysterier», som omhandler døden, tvilen og kjærligheten til menneskene.

Rosenkransbønnen er en av de viktigste tradisjonelle romersk-katolske bønner, og tar i bruk et perlekjede som kalles Rosenkransen. Opprinnelig representerte perlene tidsenheter, og var en hjelp til å bruke lang nok tid på å meditere.

Rosenkransmysteriene er meditasjoner over episoder i Jomfru Maria og Jesu liv. I meditasjonen skal man reflektere over mysteriene og hvordan de kan veilede en gjennom livets gleder, fristelser og sorger. Opprinnelig var det 15 mysterier som var delt inn i tre sett: De glederike mysterier, De lidelsesfulle mysterier og De herlighetsfulle mysterier.

Jeg er ikke kristen, men hvis jeg noen gang blir det er det sannsynlig vis på grunn av musikken vi skal høre på denne konserten.

Omslutter lytteren
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644–1704) ble født i Tsjekkia, men jobbet først og fremst i Salzburg. Han skrev både verdslig og sakral musikk, og var i mange år nesten glemt som komponist. I sin samtid var han også kjent som fiolinvirtuos, og en av hans spesialiteter var å stemme om fiolinen, såkalt scordatura, for å skape underlige ukjente grunnstemninger i klangen. De ulike stemmingene er fulle av symbolikk og forførende mystikk som omslutter lytteren og har til hensikt å trekke oss inn i musikken, i felles meditasjon med utøverne. Denne teknikken er sentral i Bibers mest kjente verk Rosenkranssonatene, eller Mysteriesonatene som de gjerne også kalles.

Det er også en måte å lage musikk på som man finner paralleller til i norsk hardingfele-tradisjon. Jeg ble introdusert for barokkfiolinpioneren John Holloways legendariske innspilling av denne musikken gjennom felespilleren Nils Økland. Holloways innspilling av Rosenkranssonatene har vært en viktig inspirasjon for Nils. Likefullt er dette første gang de to musikerne møtes, gjennom en melankolsk og atmosfærisk undersøkelse av Bibers musikk, og noen av de mest sentrale tematikker i den vestlige kulturhistorien. Nils Økland og Sigbjørn Apeland har funnet frem til norske religiøse folketoner med stemminger som tilsvarer Bibers sonater, og som danner utgangspunkt for deres improvisasjoner og komposisjoner, og som flettes inn mellom Bibers sonater.

Møte mellom tradisjoner
Passacagliaen som avslutter sonatesyklusen, og som også avslutter konserten i kveld er et av de første verkene vi kjenner til som er skrevet for solo fiolin, og vil bli fremført sammen av Holloway og Økland. Møtet mellom disse musikerne er et møte mellom tradisjoner, det er også et møte mellom fortid og nåtid, ikke minst materialisert gjennom instrumentene de spiller på. Men først og fremst er det et møte mellom mennesker, utøvere, komponister gjennom flere århundrer – og publikum.

I essayet «The Song That I Am – On the Mystery of Music» omtaler Benediktiner-nonnen Élisabeth-Paule Labat forholdet mellom musikk, relasjoner og tårer: Minnet av et tapt paradis er selve roten til både musikk og poesi. I tårene fremkalt av virkelig vakker musikk ser vi perfekt lykke, koblet til dyp sorg. Det er ingenting romantisk, ikke noe flatt og sentimentalt i dette inntrykket av nostalgi, som er like dypt som gleden av den gjenvunnede relasjon til gud er sikker og berusende.

Tekst: Lars Petter Hagen, kurator for kveldens konsert.



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



<