Live Chat Support Software
Nyheter 2017
Shakespeare med stram struktur

– Min produksjon av Shakespeares sonetter er skrevet i samarbeid med Rufus Wainwright. Slik gjorde vi det, sier Robert Wilson.

– Fordi det ikke er noen handling eller storyline, laget jeg et strukturert tema- og variasjonskart for verket. Jeg tenkte på tallet 2, og hvordan 2 er lik 1. Du har en venstrehånd og en høyrehånd og én kropp, en venstreside og en høyreside av hjernen, og ett sinn. Så jeg delte verket i to, der første akt ville speile andre akt, og være henholdsvis lyse og mørke i sin natur, forklarer regissøren.

Begge aktene i Shakespeares sonetter har 7 scener.

– Scene 1 skulle speile scene 8, scene 2 scene 9 og så videre. Jeg tenkte på tallet 7 som et partall, siden det har tre deler, så en fjerde, og deretter tre deler til. Den fjerde er et slags kne, som i et bein, noe kort og mer tettpakket som binder de to større delene sammen. Som et kontrapunkt, lot jeg den fjerde scenen har et mørkt uttrykk, og den 11. et lyst, sier han.

Alle disse forholdene mellom scenene skisserte Wilson så opp i et kart som han overleverte til Rufus Wainwright og dramaturg Jutta Ferbers. Sammen satte de opp et forslag til hvilke sonetter som skulle plasseres hvor i megastrukturen.

– Jeg designet også en visuell bok relatert til skissen min. Jeg tenkte på boken som arkitektonisk, og noe som kunne oppleves på egenhånd, men i sammenheng med sonettene og så musikken til Rufus, ville man få en annen opplevelse,
forklarer han.

Wilson starter vanligvis med en tegning fremfor tekst.

– For omtrent alt mitt arbeid i teateret siden jeg begynte, kan jeg lage diagrammer og koder med en matematisk formel, sier han.

Del
FaceBook
Twitter
Mail


Kalender
22. mai - 05. juni 2019
M
T
O
T
F
L
S

13
14
15
16
17
18
19

20
21


6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16



Samarbeidspartnere

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør


Kalender
22. mai - 05. juni 2019
M
T
O
T
F
L
S

13
14
15
16
17
18
19

20
21


6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16



Samarbeidspartnere

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Atea

IT-drift

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller


<