Live Chat Support Software
Nyheter 2017
Teatertrollmannen fra Waco

Som barn fylte han hele bakgården med en skulptur av tomme suppebokser og pinner. Er det rart Robert Wilson er blitt en av verdens mest respekterte avantgarde teaterregissører?

Foto: Lesley Leslie-Spinks
Foto: Lesley Leslie-Spinks

Den amerikanske regissøren som står bak Festspillenes åpningsforestilling er et fyrtårn i teaterverdenen. Hans karakteristiske produksjoner kombinerer dans, bevegelse, lys, skulpturer, musikk og tekst på ukonvensjonelle måter, og har skapt slående scenebilder i femti år.

Musikken til Shakespeares sonetter, som åpner Festspillene i Grieghallen 24. og 25. mai, er skrevet av den sjangeroverskridende artisten Rufus Wainwright. På scenen står Berliner Ensemble, et teaterkompani i internasjonal særklasse. Likevel er ikke anmelderen i The New York Times i tvil: «Verken Mr. Wainwrights appellerende musikk eller Shakespeares vers – ikke så verst, de heller – spiller hovedrollen her. Den tilhører, som alltid, Mr. Wilson».

Lærte å ta seg tid

Robert Wilson ble født i Waco, Texas, i 1941 og vokste opp i et svært religiøst og konservativt miljø: Kvinner kunne ikke bruke bukser, og teateret var umoralsk. Her var det en skam at Abraham Lincoln, USAs president, ble skutt nettopp i teateret.

Selv holdt Robert Wilson seg mest på rommet sitt, og begynte tidlig å skape sin egen verden. I seks–sju-årsalderen begravet han rundt 100 tomme suppebokser i bakgården, og en helg da foreldrene var bortreist, puttet han lange, hvite pinner i dem alle sammen. Far og mor Wilson kom tilbake til en skog av tre meter høye pinner.

Unggutten stammet, helt til hans søsters ballettinstruktør anbefalte ham å ta det mer med ro: «Du burde ta deg bedre tid til å snakke», sa hun. Etter seks uker hadde han overvunnet stammingen. Senere oppkalte han sitt performance-kollektiv Byrd Hoffman School of Byrds etter lærerinnen.

Har egen offisiell merkedag

Robert Wilson begynte å studere økonomi ved University of Texas, mest for å blidgjøre faren. I 1962 droppet han ut og flyttet til New York for å bli arkitekt i stedet. Her ble han raskt sugd inn i det vibrerende kunstneriske miljøet, og begynte å sette opp sine egne produksjoner. Sammen med komponisten Philip Glass skapte han operaen Einstein on the Beach i 1976, et gigantverk som nesten ruinerte dem begge – men for alvor plasserte dem på stjernehimmelen for musikk og scenekunst.

I dag har Robert Wilson åtte æresdoktorater og en enorm rekke utmerkelser. På den lange listen over kunstneriske samarbeidspartnere står både dramatikeren Heiner Müller, Lady Gaga og en snøugle. For ti år siden erklærte myndighetene i Texas 18. april som den offisielle Robert Wilson-dagen.

Bygning i bevegelse

Rådet fra ballettlærerinnen har fulgt Robert Wilson hele livet. Han skrudde tempoet ned i sine produksjoner, og byttet ut en tradisjonell dramatisk oppbygning mot absurde fabler og drømmeaktige landskap uavhengig av dialog. Med lysende enkelhet og skarpskåren form har teaterkunstneren skapt en slags minimalistisk surrealisme på scenen, fjernt fra virkelighet og realisme. I hans teater ser man ikke bare bilder, men syner.

– Scenen er et kunstig sted, ment for lek og eksperimentering. Naturalisme på scenen er løgn, det er mer ærlig å være kunstig, har regissøren og billedkunstneren uttalt.

Til tross for at han fokuserte mer på scenen enn studiene, bærer Wilsons særegne stykker preg av de samme stramme linjene som bygningskunsten (les mer om strukturen i Shakespeares sonetter her), og han har kalt teater for arkitektur i
bevegelse.

– Hvis jeg hadde studert teater, ville jeg ikke laget den typen teater jeg lager. Mitt teater kommer fra å leve, har han uttalt.

Tekst: Silje Vestvik

KILDER: The New Yorker, The Guardian, The Talks, The Observer, The New York Times, Artnews.com, Robertwilson.com, Watermillcenter.org,

Del
FaceBook
Twitter
Mail


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Atea

IT-drift

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Bergens Tidende

Kulturavisen


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Terje Lønne

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Bergens Tidende

Kulturavisen

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør


<