Live Chat Support Software
Nyheter 2017
Veilederen

Livet som utøvende klassisk musiker på toppnivå er mer komplisert nå enn før, forteller pianist Jonathan Biss, en av de nye mentorene i Crescendo-programmet.

– Valgmulighetene er flere og mindre opplagte. En rekke alternativer ligger åpne, noe som kan virke både overveldende og skremmende for unge musikere i dag, sier Jonathan Biss.

Den 36 år gamle amerikaneren er ny mentor i Crescendo-programmet, sammen med cellist Alisa Weilerstein, også fra USA. Han er kjent for sine mange tolkninger og innspillinger av Beethovens pianosonater og har utviklet det nettbaserte pianokurset Exploring Beethoven’s Piano Sonatas, som til dags dato har nådd 150 000 studenter i 185 land.

I slutten av mars tilbrakte Biss noen dager i Oslo sammen med de unge norske musikerne som deltar i Crescendo, for å bli kjent med dem og øve til konsertene de skal spille sammen under Festspillene.

– Denne prosessen er helt klart enklere for meg enn for dem, siden jeg har mer erfaring i å møte og spille med nye mennesker. Jeg er veldig imponert over dem – håpet mitt er at innen vi kommer til Festspillene, er det de som forteller meg hva jeg skal gjøre og ikke omvendt – da er vi kolleger, smiler han.

Avgjørende med veiledning

Crescendo fyller et veldig viktig behov, ifølge Biss. Unge klassiske musikere har selvfølgelig behov for gode lærere for å ha et solid grunnlag. Men når de befinner seg i overgangen mellom livet som elev og livet som profesjonell utøver, dukker det ofte opp mange spørsmål. Det er en viktig fase hvor det er vesentlig å kunne rådføre seg med mer erfarne musikere, ifølge Biss.

– Jeg vet hvor betryggende det er i den fasen å kunne omgås mennesker som kan dele av sine erfaringer. Som mentor trenger jeg ikke å lære dem noe teknisk eller konkret. Men jeg kan snakke med dem om noen av valgene og dilemmaene som jeg vet de vil møte, for eksempel knyttet til musikalsk repertoar. Eller hvor viktig det er å bli kjent med egne grenser, for å unngå å strekke seg for langt. Dette er dypt personlige valg som krever både modenhet og selvinnsikt, sier han.

Større enn ord

Som ung musiker hadde Biss selv flere musikere rundt seg som fylte mentorrollen.

– Foreldrene mine var musikere, noe som var en stor fordel. Som tenåring tilbrakte jeg mange somre på kammermusikkfestivalen Marlboro i Vermont. Der traff jeg og spilte sammen med mange ulike musikere, hvorav noen fungerte som mentorer, forteller han.

– Ny innsikt og sensitivitet kommer i stor grad fra opplevelsen av å spille sammen med andre, ved at man får en følelse av måten de lytter og reagerer musikalsk i ulike sammenhenger.

– Musikk er i stand til å uttrykke menneskelige følelser som er så intense at vi ikke har ord for dem. Jeg kan ikke en gang begynne å forestille meg livet uten musikk, sier Biss.

Ser frem til konserter

De unge Crescendo-deltakerne er fulle av lovord om sin nye mentor etter det første møtet i Oslo.

– Det er helt fantastisk å få muligheten til å spille med noen som Jonathan. Han er en veldig lite jålete person, og det blir så tydelig at kjærligheten han har til musikken er ektefølt, sier førstefiolinist i Opus13, Sonoko Miriam Welde.

Andrefiolinist Edvard Erdal stemmer i:

– Selv om han har mye mer erfaring enn oss, er han veldig åpen for våre ideer, sier han.

Under Festspillene skal hele Crescendo-gjengen bo i samme hus, og sier de ser frem til å bli enda bedre kjent. Og til å spille konserter, selvfølgelig. Og til å gå på andre konserter.

– Hver og en av disse folkene kommer til å ende opp med å gjøre helt forskjellige ting, og det er bra. Det jeg ønsker å bidra med som mentor er å hjelpe dem på veien, slik at de er bedre rustet til å på egen hånd stake ut akkurat kursen som er riktig for dem, sier Jonathan Biss.

Tekst: Kjersti Jåstad

 

FAKTA / CRESCENDO

Mentorprogram for unge klassiske musikere i regi av Festspillene i Bergen, Barratt Due musikkinstitutt og Oslo-Filharmonien, lansert i 2015.

Programmet kobler unge utøvere i startgropen av en karriere med profesjonelle musikere på høyeste internasjonale nivå.

Leif Ove Andsnes er fast hovedmentor i Crescendo. I tillegg er amerikanske Jonathan Biss (piano) og Alisa Weilerstein (cello) mentorer i 2017.

Crescendo har tre delprogrammer: Mentorprogram for unge solister, Mentorprogram for unge kammergrupper og Ung FiIharmoni. Deltakere i solistprogrammet 2017 er Guro Kleven Hagen (fiolin), Eivind Holtsmark Ringstad (bratsj) og Kian Soltani (cello). Deltakende kammergruppe er Opus13, som består av Sonoko Miriam Welde og Edvard Erdal (fiolin), Michael Grolid (bratsj) og Frida Tharaldsen Skaftun (cello).

Fem Crescendo-konserter står på festspillprogrammet i år. Her spiller deltakere og mentorer sammen og med andre, i ulike konstellasjoner. Se www.fib.no/crescendo for oversikt.

Prosjektet støttes av Trond Mohn, Bettina Ford Jebsen, Hans Peter Jebsen, Sparebankstiftelsen DNB, Dextra Musica og Talent Norge.

Les mer om Crescendo på www.crescendo-music.no.

Del
FaceBook
Twitter
Mail


Kalender
22. mai - 05. juni 2019
M
T
O
T
F
L
S

13
14
15
16
17
18
19

20
21


6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16



Samarbeidspartnere

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Atea

IT-drift

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Terje Lønne

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger


Kalender
22. mai - 05. juni 2019
M
T
O
T
F
L
S

13
14
15
16
17
18
19

20
21


6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16



Samarbeidspartnere

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Atea

IT-drift

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Bergens Tidende

Kulturavisen

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller


<