Live Chat Support Software
Av Anders Beyer

Festspilldirektør Anders Beyer skriver innimellom for ulike
medier i Norge. Her kan du lese noen av hans artikler.

Et portrett av dem som alltid står alene i et hjørne i pausen.

Les mer

Bergens Tidendes musikkansvarlige skrev nylig en anmeldelse av publikum. Det er lenge siden folk i salen kastet tomater og matrester opp på scenen, men hvordan skal egentlig en stakkars publikummer te seg? Festspilldirektør Anders Beyer guider deg inn i konsertsalen og anmelder anmelderen på veien!

Les mer

Siden første gang jeg kom til Bergen for omtrent ti år siden, har det skjedd en revolusjon på det kulinariske området.

Les mer

Gratulerer med dagen!


Les mer

London, February 2018: Bergen International Festival and ANTI Bergen have been awarded Bronze in the Design Effectiveness Awards in London, for the brand identity and communication design for Bergen International Festival. 

Les mer

Om den russiske komponisten Sofia Gubaidulina.

Les mer

Snart 70 år etter urframføringen: Robert Wilsons versjon av John Cage sitt berømte foredrag vekker det kinesiske publikums interesse for ... mobilen?

Les mer

Kanskje kan den eldgamle ideen om det nordiske, basert på historie, politikk og kultur, vise vei for en verden i endring.

Les mer

Om det internationale gennembrud for norske musikere, komponister og festivaler. Optegnelser fra et kvart århundrede med norsk samtidsmusik.

Les mer

Morgendagens verdenspremiere på Edgar Allan Poe’s Haunted Palace av The Tiger Lillies føyer seg inn i en lang tradisjon av kunstneres søken tilbake i tid for å finne fornyelse. Jeg er overbevist om at den kan reaktualisere poeten Edgar Allan Poe og oppleves som en meningsfull beskjeftigelse med fortidens kunst, skriver Anders Beyer.

Les mer

Mye av den kunsten som vi i dag elsker, er skapt av kunstnere som både er grenseløse og hjemløse.


Les mer

Festivaler i takt med tiden endrer innhold og form. Vi må tørre å møte ambisjonene som er lagt for Bergen som kulturby, skriver festspilldirektør Anders Beyer.


Les mer

Det er mer enn 100 år siden den østerrikske komponisten Arnold Schönberg skapte rabalder i hele den vestlige musikkverden. Han krysset grenser – nettopp derfor er han et sentralt navn i årets festspillprogram.

Les mer

Laudatory address 2 May to Per Nørgård on the occasion of the presentation of the Ernst von Siemens Music Prize.

Les mer

Fysiske grenser, indre grenser, kunstens grenseløshet. Festspillene 2016 har grenser som tema.


Les mer

Vi har nylig hatt valg, og de blå er blitt skiftet ut med de røde i flere byer. Det var slående at politikerne, ­verken før eller etter, i særlig grad snakket om kunsten og kulturen som identitetsbærer i valgprogrammene. Det virket som om ingen hadde formulert en samlende fortelling om hva det vil si å være norsk. Byrådets fremlegg til kulturbudsjett 2016 undergraver også kommunens ambisjoner om å styrke Bergen som en ledende europeisk kultur­by.


Les mer

Publikumsutvikling er ikke noe man gjør en gang hver annet år, som om det var service-ettersyn på bilen. Publikumsutvikling er noe som foregår hver eneste dag og som også bidrar til kunstnerisk utvikling, skriver festspilldirektør Anders Beyer.


Les mer

Vi er stolte over at vi har et program med noe for enhver smak, skriver festspilldirektør Anders Beyer.


Les mer

Provokatøren roper på handling og er nå på plass på Torgallmenningen for å servere deg en personlig wake-up call, skriver festspilldirektør Anders Beyer og Mary Aniella Petersen fra Staatsschauspiel Dresden.

Les mer

Karlheinz Stockhausen (1928-2007) var en kompromissløs kunstner som drømte om å frigjøre musikken fra Jordens begrensninger, skriver festspilldirektør Anders Beyer som har bodd og arbeidet med den tyske komponisten.

Les mer

Dear friends and colleagues,

It’s a great honor for me to welcome you to the European premiere of “Moana – The Rising of the Sea” at the 2015 Bergen International Festival!


Les mer

KULTURDEBATT: Bergen er anerkjent som Norges kulturby nummer én, som byen der ting skjer, byen som har fingeren på pulsen.


Les mer

Festspilldirektør Anders Beyer har fulgt Nordheim og Nørgård i flere årtier, og gir her et personlig portrett av de to komponistene.


Les mer

Festspillene i Bergen og Norsk kritikerlag går sammen om en pris til årets beste kritiske tekstarbeid om utøvende kunstarter.


Les mer

Å skape nytt er mye mer utfordrende enn å oppføre døde kunstneres verk. Men desto viktigere.


Les mer

KRONIKK (BT 01.10): Når bruddstykker av folks livs­fortellinger settes sammen, danner de en større fortelling om hva det vil si å være menneske, skriver festspilldirektør Anders Beyer.

Les mer

Når kunstkritikken svekkes gir det rom for ukvalifisert synsing og intellektuell slapphet, skriver festspilldirektør Anders Beyer.

Les mer

Festspillene i Bergen har lykkes med at skape debatt om årets program. Det synes festspilldirektør Anders Beyer er positivt. Den kritiske dialog er veien å gå, sier han og bruker forestillingen «Kardemomyang» som eksempel.

Les mer

Den amerikanske komponisten Steve Reich kommer til Bergen. Festspilldirektøren har møtt «minimalismens far» som nå også har latt seg inspirere av Radiohead.

Les mer

«Kardemomyang er ikke en forestilling som støtter opp om politikken som føres i Nord-Korea», skriver festspilldirektør Anders Beyer om Morten Traaviks omdiskuterte festspillprosjekt.


Les mer

Festspillene har fått kritikk for at forestillingen Manifest 2083 står på årets program. Her grunngir festspilldirektøren hvorfor han har valgt å vise dette kontroversielle stykket.


Les mer

Livet, kjærligheten og døden står til skue i Kaija Saariahos opera L'amour de loin, som oppføres på Den Norske Opera & Ballett.

Les mer

DET NYE BERGEN: Det finnes et nytt og kreativt skapende Bergen. Med Lysverket, USF, DesignRegion Bergen, Nordiske Mediedager, Carte Blanche, BIT Teatergarasjen, VilVite, Bergen Kunsthall, Bybanen, Vizrt og T-Michael, skriver Anders Beyer.

Les mer

Interesseorganisasjon Klassisk har bedt Anders Beyer om å skrive om vilkårene for klassiske musikkarrangører, om visjonene han har for feltet, og hvordan han ser det norske samfunnet i møte med den klassiske musikken.

Les mer

Om tilblivelsen av György Ligetis opera Le Grand Macabre.

Les mer


Kalender
22. mai - 05. juni 2019
M
T
O
T
F
L
S

13
14
15
16
17
18
19

20
21


6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16



Samarbeidspartnere

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Terje Lønne

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret


Kalender
22. mai - 05. juni 2019
M
T
O
T
F
L
S

13
14
15
16
17
18
19

20
21


6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16



Samarbeidspartnere

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Bergens Tidende

Kulturavisen


<