Live Chat Support Software
Tettere på
2013: En samtale med Igudesman & Joo

– Hva fikk dere til å kombinere klassisk musikk og humor?

– Da vi studerte ved Yehudi Menuhin School i England følte vi begge at det klassiske universet tok seg selv for høytidelig. Det å gå på en klassisk konsert minnet ofte mer om en begravelse enn en feiring av livet! Selv om mye av musikken er seriøs og tragisk, så behøver ikke hele stemningen rundt klassisk musikk være så alvorlig og eli­tistisk. Dette er en av hovedgrunnene til at så mange, særlig unge, mennesker vegrer seg for å gå på klassiske konserter. Vi drømte om å endre det. Foreldre eller barn som kunne ha blitt vettskremt av denne musikken, vil aldri bli skremt igjen etter å ha sett en av våre forestillinger. Delvis kombinerte vi også musikken med humor for å irritere våre strenge lærere, noe vi mestret med glans.

– Gjør dere klassisk musikk mer tilgjengelig for et ungt publikum ved å gjøre narr av den?

– Vi er begge seriøse klassiske musikere, og er lidenskapelig opp­tatt av musikken. Vi gjør aldri narr av klassisk musikk – vi har det gøy med den! Det vi gjør narr av er alt det som omgir klassisk mu­sikk, og hvordan vi musikere tar oss selv så voldsomt seriøst. Et annet viktig poeng er at musikken alltid kommer først, og humoren deretter. Men aller først kommer mat.

– Har dere møtt på misbilligelse fra det klassiske miljøet?

– Tvert i mot – mange av våre ivrigste støttespillere kommer fra den profesjonelle musikkverdenen, alt fra lærere, agenter og kritikere til musikerne selv. Vi mottar også støtte utenfra og har opptrådt med skuespillerne John Malkovich og Sir Roger Moore. Den eneste personen som ikke forstod forestillingen vår var Wagner … men det kan jo være fordi han er død. Som Mark Twain en gang sa, «Wagners musikk er bedre enn den høres ut som».

– Trenger man å kunne noe om klassisk musikk for å kunne nyte og forstå forestillingene deres?

– For det første trenger man ikke kunne noe som helst om klassisk musikk for å kunne nyte den. Vårt typiske publikum spenner fra barn til deres besteforeldre, og inkluderer både dem som jevnlig går på konsert og dem som aldri tidligere har satt sin fot i et konsertlo­kale. I våre forestillinger skriver vi alltid på minst to nivåer, slik at når noe er morsomt for musikk-kjennere, så skjer det samtidig noe an­net for dem som aldri har hørt om Mozart. For oss er musikk for alle.

– Fenger forestillingene deres et stort publikum på grunn av deres crossover-natur?

– Vi skiller ikke mellom musikksjangre. For oss kommer all musikk fra ett og samme sted. Vi liker ikke begrepet “crossover”, da det impliserer at det er en grense som må bli krysset. Vi hører selv på begge typer musikk, Country OG Western.

– Hvem har inspirert dere?

– Monty Python er definitivt en av våre største inspirasjonskilder. Listen over mennesker som har inspirert oss er endesløs, og inklu­derer helt klart komikere som Trey Parker, Matt Stone, The Marx Brothers, Steve Martin, Rowan Atkinson, Sasha Baron Cohen, Ricky Gervais, Stephen Merchant, Larry David og mange flere. Men hvis vi kun fikk lov å nevne noen få, måtte vi nok ha valgt de som kombiner­te humor og musikk, som Victor Borge, Dudley Moore, Spike Jones og PDQ Bach. Og så Glenn Gould, som ikke bare var en av de stør­ste musikerne noensinne, men som også gjorde mye med humor.

– Hvordan ville dere beskrevet forestillingen deres i en setning?

– Da ville vi sagt «Monty Python møter Mozart, eller South Park møter Bach.» De som ikke vet hvem Monty Python er, bør slå det opp. De som ikke vet hvem Mozart er, bør gå på skolen.

– Spiller dere fremdeles seriøs klassisk musikk?

– Vi spiller alltid «seriøs» klassisk musikk ved enhver anledning. Faktisk så inneholder alle forestillingene våre noe klassisk musikk fremført uten vitser eller andre dikkedarier. Musikken kommer alltid først, deretter kommer humoren. Vi skiller aldri mellom «seriøs» og «ikke-seriøs» musikk. For oss er all musikk gyldig, og kommer fra ett og samme sted.



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Bergens Tidende

Kulturavisen

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Bergens Tidende

Kulturavisen

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller


<