Live Chat Support Software
Tettere på
2013: Kunst

Hun mener selv at hun skriver tragedier, men det er priser i komiklassen som renner inn.

Hun beskrives som en vever, liten dame i elegante klær. Hennes bitende satire og hissige dialoger fra middelklassens hverdagsliv har blitt strålende suksesser verden over, og hun er i dag en av verdens mest spilte dramatikere.

I Rezas stykker er det sjelden selve den dramatiske hendelsen som er viktigst. Det er forhold mellom mennesker, deres sårbarhet og ensomhet som står sentralt. Reza portretterer veltalende og smått pretensiøse karakterer fra øvre middelklasse. Som regel går det utforbakke med den oppegående, siviliserte samtalen, og brått er en i et hett helvete hvor nære relasjoner settes på alvorlig prøve.

Den morsomme tragedien

Reza ble oppfostret i Frankrike av jødiske foreldre – en moskvafødt, iransk ingeniør og pianist til far og en ungarsk fiolinist til mor – og er en vaskeekte pariser. Hun er den første utlendingen på årevis som har brutt gjennom det amerikanske glasstaket på Broadway – hun har sågar blitt priset med to amerikanske Tony Awards. Hun er også den første franske forfatteren på førti år som får satt opp stykkene sine på kommersielle britiske teatre. Selv karakteriserer hun den tørre humoren sin som jødisk, og mener det er faren hen­nes, som hun først ble godt kjent med i voksen alder, som har gitt henne den skarpe tungen i gave.

Dramatikeren har funnet opp en ny sjanger – den morsomme trage­dien – og hun plages av at folk ikke ler på de riktige stedene. Hun fortviler over at publikum ikke tar henne alvorlig, og mener latteren stykkene hennes framkaller, kommer av tragedien i fortellingen.

Hva er det med Reza?

Som ung studerte Yasmina Reza ved en teaterskole og ble skue­spiller. Hun sier selv at det ikke var tilfredsstillende nok å stå på scenen og ta regi, og at hun ikke lyktes helt. Da hun begynte å skri­ve, var det fordi hun ville bestemme selv. Kjennskapen til hvordan teatret fungerer, ble en viktig lærdom å ha med seg inn i skrive­kammeret. Yasmina Reza er nemlig svært populær også internt på teatrene. Det er tydelig at hun skjønner hvordan teatrene fungerer. Få roller og ett eneste scenebilde gjør at hun kan settes opp ved studentteatre så vel som store teaterhus. I tillegg er karakterene hennes mulige å tolke i så mange retninger at de like godt kan spilles av en 20-åring som av en 70-åring.

Dette er noe av grunnen til at store skuespillere elsker henne, og takker ja til å spille i stykkene hennes. «Teksten er en skuespillers drøm – en kontinuerlig kryssild av knatrende språk. Seriøse temaer som livet og kunsten uttrykkes som utbrudd fra en stand-up-komi­ker med en grad fra et eliteuniversitet,» uttalte kritikeren Jack Kroll i den amerikanske ukeavisen Newsweek.

Ved presidentens side

Da Reza i 2006 fikk mulighet til å følge presidentkandidat Nicolas Sarkozy gjennom kampanjen hans, ble resultatet nokså oppsikts­vekkende. Etter å ha vært sammen med ham gjennom statsleder­møter så vel som private besøk, gav hun ut boken med tittelen L’Aube le soir ou la nuit (Daggry, kveld eller natt). Den solgte 300 000 eksemplarer i et Frankrike som hungret etter å få vite mer om hverdagen til den kommende presidenten sin. De to ble etter hvert karakterisert som en god match. Philippe Lançon i avisen Libéra­tion, skrev at Reza var det perfekte speilet for Sarkozy, siden de er «tørre, uforsonlige og ærgjerrige, uten tvil eller underfundighet, like viljesterke begge to».

Boken vant ingen priser, og dét er betegnende for Rezas forhold til anmeldere. Etter en lykkelig start hvor kritikerne var begeistret over en franskmann som var morsom og ikke bare kjedelig, har forholdet nå kjølnet. Dramatikken hennes blir av onde tunger kalt «big ideas lite» og «cocktailteater». Men allmenngyldige temaer og treffende karakteristikker skaper gjenkjennelse verden over. Med sine stringente stykker gjør Yasmina Reza hverdagskonflikter om til eksistensielle skjebnedramaer.

Tekst: Anna Valberg



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Terje Lønne

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Terje Lønne

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller


<