Live Chat Support Software
Tettere på
2013: Pianokonsert i a-moll, op. 16, a-mollkonserten

I det siste har LP-platene kommet til heder og verdighet igjen. Utgravninger fra loft og kjeller legger til rette for gjenhør med barndommens musikkopplevelser.

Foto: Arne S. Gjone
Foto: Arne S. Gjone

Den første innspillingen man hørte av Griegs klaverkonsert hører kanskje til i samlingen av umistelig musikalsk affeksjonsverdi. Gamle spor i minnet vekkes til live når stiften gjør et byks, eller hopper frem og tilbake i katatonisk hikke. Tett til brystet holder mange på hemmeligheten om at ingen fremføring eller innspilling berører oss sterkere enn førstegangsopplevelsen. En sjelden gang kommer eureka-opplevelsen, men oftest er erindringens bekreft­else å foretrekke. Har de oppgåtte stiene blitt gjengrodde? Er vi blitt uimottagelige for nye oppdagelsesreiser i kjent terreng?

I 2009 gjorde jeg en kontroversiell innspilling av Norges musikalske flaggskip sammen med Kristiansand Symfoniorkester, med en avdød pianist som solist. Den australske pianisten Percy Grainger (1882–1661) og Grieg utviklet et nært vennskap i årene 1905-07. De planla en konsertturné sammen til London som ble avlyst med komponistens bortgang i september 1907. Griegs innspillinger ved hjelp av Welte-Mignons hullkort-teknologi sier uendelig mye om hvor fokuset i interpretasjonen lå. De poetisk-musikalske bildene han fremkaller vitner om at forståelsen og selve meningen i musi­kalsk notasjon har endret seg kraftig i løpet av hundre år.

I dagboken skriver han om Grainger: «Jeg måtte blive 64 År for at få høre norsk Klavermusik så forstående og genialt tolket. Som han spiller Slåtterne og Folkevisebehandlingene bryder han nyt Land både for sig, for mig og for Norge. Og nu dette henrivende, naturlige, dybe, alvorlige og barnlige Naturel!!» På denne bakgrunn blir det tvingende nødvendig å betrakte både Graingers og Griegs spill som minst like sann som vår tids tilnærming til musikken. Det kan jo være mulig at noe vesentlig har blitt «lost in translation». Det er vanskelig å si på forhånd hva som kommer til å skje i kveld, men vi tar med oss lærdommen møtet med de levende utøverne Grieg og Grainger har gitt oss.

Rolf Gupta



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Terje Lønne

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Bergens Tidende

Kulturavisen


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Terje Lønne

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Bergens Tidende

Kulturavisen


<