Live Chat Support Software
Tettere på
2013: Trondheimsolistene med Hemsing

Fire komponister fra ulike generasjoner møtes i denne kon­serten. Et fellestrekk er inspirasjonen fra folkemusikken.


Edvard Grieg fikk i 1884 i oppdrag å skrive musikk til Ludvig Hol­bergs 200-årsjubileum. Siden Holberg levde i barokktiden, model­lerte han musikken over barokksuiten, og ga verket tittelen Fra Hol­bergs tid. Musikken var først og fremst en moderne fortolkning av barokkens stiliserte dansesatser og ingen notetro rekonstruksjon. Den livlige, stemningsfulle og sangbare musikken ble mottatt med stor entusiasme. Grieg laget derfor like etterpå denne glitrende og sprudlende versjonen for strykeorkester, som har blitt til et av de mest spilte verkene på strykeorkesterrepertoaret, og et av Griegs mest kjente musikalske visittkort.

Lasse Thoresen har i mange år hentet inspirasjon fra både den nyeste musikkens klangeksperimenter og fra den norske folkemu­sikken, og klart å forene disse i samme uttrykk. Mye av dette ligger i begge tradisjonenes bruk av de egenartede «skjeve’» tonene som ligger utenfor de kunstmusikkens halvtonebaserte skalaer. Sprang ble til etter nærstudier av folkemusikken i Valdres. Dette omfattet et arbeidsopphold hjemme hos Hemsing-familien, som også er aktive folkemusikkutøvere. Den første satsen er inspirert av valdressprin­garens typiske ujevne taktslag eller «ganglag». En halling utgjør in­spirasjonen for andresatsen og her legger Thoresen oppmerksom­heten på den viltre bueføringen, som nærmest har sin egen rytme, uavhengig av musikken. Tredjesatsen bygger på en huldreslått. De skjeve rytmene og særpregede intonasjonene fra folkemusikken abstraheres og dyrkes videre i det store strykeensemblet. Stykket er også i stor grad inspirert av den vitale musikalske energien til både Hemsingsøstrene og Trondheimsolistene.

Også Geirr Tveitt var opptatt av den norske folkemusikken som musikalsk råstoff. Han samlet inn et stort antall folketoner fra hjem­traktene i Hardanger, og skrev gjerne også sine egne folketonein­sipirerte melodier. Samtidig var han en ekte kosmopolitt, hadde en solid utdanning fra både Berlin og Paris og likte ellers å reise mye rundt. I sine fargerike og billedskapende orkestersatser viste han hvilken orkestervirtuos han var. Men også i kammerformatet skaper han frodige og treffsikre bilder. I disse «reisebrevene», opprinnelig for strykekvartett, forteller han i de åtte satsene om landskap og stemninger fra både den europeiske og afrikanske siden av Middel­havet, landskap han ikke nødvendigvis selv hadde opplevd ennå. De tre utvalgte satsene «Middelhavet», «Sicilia» og «Tripoli» gir en kortversjon av dette vide utsynet.

Gjermund Larsens Osa-suite ble bestilt til dobbeltjubileet for Ole Bull (200 år) og Sigbjørn Bernthoft Osa (100 år) i 2010. Den inter­nasjonalt berømte fiolinvirtuosen Bull var opptatt av sine norske røtter. Han tok tidlig initiativet til å løfte det beste av norsk fol­kemusikk opp på konsertscenen, ikke minst med konsertene med den legendariske «Myllarguten», Torgeir Augundsson. Bull hadde også en visjon om et akademi for norsk folkemusikk. Den visjo­nen ble realisert av den landskjente hardingfelespilleren Sigbjørn Bernhoft Osa i 1976, da han etablerte Ole Bull-akademiet på Voss. Begge Larsen-brødrene, som er solister i dette verket, har studert på Ole Bull-akademiet.

Førstesatsen, «Bull-sull», bygger på Bulls «I ensomme stunde», mens den etterfølgende «Osa-mannen» er et hardingfeleportrett av Osa. Etter et lite intermezzo for de to solistene alene, avsluttes det hele med satsen «Trønderbarokk», et lekent spill i møterommet mellom folkemusikk og barokk. Musikken er i stor grad bygget rundt både Larsen-brødrenes samspill og, som hos Thoresen, inspirert av den karakteristiske energiske spillestilen til Trondheimsolistene.

Tekst: Morten Eide Pedersen



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Atea

IT-drift

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Terje Lønne

Festspillambassadør


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Atea

IT-drift

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Bergens Tidende

Kulturavisen


<