Live Chat Support Software
Tettere på
2014: Georg Friedrich Händel i Italia

Vi tenker på Georg Friedrich Händel (1685–1759) som en tysk komponist som bodde og virket i England, og det er riktig nok. Men han var også i Italia i sin tidlige ungdom – fra 1706 til 1710.

Sopran Julia Lezhneva.
Sopran Julia Lezhneva.

Vi tenker på Georg Friedrich Händel (1685–1759) som en tysk komponist som bodde og virket i England, og det er riktig nok. Men han var også i Italia i sin tidlige ungdom – fra 1706 til 1710. Det ble noen avgjørende år for ham, fordi det var der, i Firenze, Roma og Venezia, at han lærte den italienske opera å kjenne. Og det var også her han skrev sin første opera med italiensk tekst, Rodrigo, for Cocomero-teateret i 1707. Librettoen var skrevet av Francesco Silvani og hadde opprinnelig tittelen Å vinne over en selv er den største seier. Men fordi helten er Rodrigo, som var den siste visigotiske konge av Spania, har operaen fått navn etter ham. Historien er nokså innviklet, men den handler virkelig om å overvinne seg selv – men den som gjør det er ikke Rodrigo, men hans forsmådde dronning Esilena. I kveldens konsert skal vi få høre noen smakebiter fra denne operaen.

Også noen utdrag fra den andre operaen Händel skrev i Italia, Agrippina, står på programmet. Librettoen ble skrevet av én av tidens ledende menn, kardinal Vincenzo Grimani (1652/55–1710), som også ble visekonge av Napoli. Operaen handler om hvordan Agrippina d.y., keiser Claudius’ (41–54 e.Kr.) tredje hustru, på tvilsomt vis klarte å få satt sin sønn Nero fra første ekteskap på keisertronen – med destruktivt resultat. Händel skrev den i Roma, antar man, i 1708 for å fremføres på kardinalens eget teater i Venezia under karnevalet. Den passer da også til et karneval, fordi den er nokså løssluppen, moralsk sett, men kardinalen introduserte en nyhet som Händel tok vel vare på, nemlig at ariene er langt flere enn resitativene. I tillegg siterte Händel både seg selv og en rekke andre komponister i denne operaen, som ble en gedigen suksess.

Händel skrev også en komisk kantate – Clori, Tirsi e Fileno med undertittelen «et trofast hjerte håper forgjeves» – om en vakker hyrdinne som elsker to unge menn, men mister begge fordi hun ikke klarer å bestemme seg. Den ble skrevet for marki Francesco Maria Ruspoli i 1707. Samme år skrev han oratoriet Trionfo del Tempo e del Disinganno («Tidens og illusjonsløshetens triumf») med tekst av kardinal Benedetto Pamphili, et arbeid han senere omarbeidet og ga delvis ny tittel i det illusjonsløshet ble byttet ut med sannhet – det går faktisk ut på det samme i dette tilfelle. Vi skal høre utdrag fra begge disse verkene, som var så gode at han ofte stjal fra dem i senere verk, men da med andre tekster til.

Händel skrev også instrumentalmusikk i disse Italia-årene, blant annet Concerto Grosso i Bb-dur i fem satser, bygget på den modell som Arcangelo Corelli (1653–1713) hadde utviklet i sine 12 Concerti grossi – i motsetning til Vivaldis tre-satsige som Johann Sebastian Bach anvendte. Händel komponerte den i Roma for at den skulle brukes sammen med fremføringen av hans oratorier og oder, ouverturer, arier og sonater. Derfor er satsene så rike og varierte. Vi skal få eksempler på alle disse genrene.

Han komponerte også kirkelige verk i Italia, blant annet et Salve Regina i g-moll fra 1707 som også var et oppdrag fra marki Francesco Maria Ruspoli. Denne Maria-hymnen, som antagelig ble skrevet i 1054 av abbed Hermann i Reichenau-klosteret, bortsett fra den siste setning – o clemens, o pia, o dulcis Virgo Maria – som ble føyet til av Bernard av Clairvaux på 1100-tallet. Händels Salve Regina ble urfremført på Trefoldighetssøndag i markiens privatkapell. For selv om Händel var lutheraner, hadde han ingen problemer med å hylle Maria, når oppdragsgiverne ønsket det. Disse romerske prelatene hadde heller ingen problemer med å la en protestant lage musikk for dem.

Selv om hele konserten er viet den unge Händel, er det ingen umoden komponist vi møter – han var tidlig utviklet denne sakseren, som man kalte ham i Italia.

Tekst: Gunnar Danbolt



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Atea

IT-drift

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Bergens Tidende

Kulturavisen

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Grieg Foundation

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Bergens Tidende

Kulturavisen

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Terje Lønne

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret


<