Live Chat Support Software
Tettere på
Historiens første og helhetlige variasjonsverk

Goldbergvariasjonene er et av klaverlitteraturens største, mest monumentale og kanskje mest spilte verk.

Foto: Kim Laland
Foto: Kim Laland

Goldbergvariasjonene er et av klaverlitteraturens største, mest monumentale og kanskje mest spilte verk.

Men det har ikke alltid vært slik. I 150 år lå musikken uten å bli spilt. Kanskje var det fordi et sytti minutter langt musikkstykke var for langt til å spilles på en og samme konsert. Disse variasjonene er nå blant Johann Sebastian Bachs mest populære verk og en av de musikalske reisene som tåler å bli gjenopplevd – igjen og igjen. Opprinnelig ble musikken skrevet for cembalo med to manualer. Da er det lett å forestille seg at det byr på både pianistiske og plassmessige utfordringer når det skal spilles på et moderne flygel. Ikke rent ofte må pianisten løse de praktiske utfordringene som oppstår når to hender skal spille det som opprinnelig ble spilt på to manualer.

Opprinnelig kalte Bach verket for Clavier Ubung og det ble utgitt i 1742. Verkets første tema, eller «aria» er likevel skrevet mye tidligere. Denne rolige satsen med et sarabandepreg opptrer første gang i noteheftet som Bach skrev til sin kone Clavier-Büchlein für Anna Magdalena Bach i 1725. Tilnavnet Goldbergvariasjonene som musikken etter hvert fikk på folkemunne, bunner i en anekdote som er like fornøyelig som den er omtvistelig. Johann Sebastian Bach hadde en elev som het Johann Gottlieb Goldberg, ansatt cembalist hos den russiske ambassadøren i Dresden, Grev Keyserlingk. Legenden sier at greven skal ha lidd av søvnløshet og at Goldberg pleide å spille cembalo i rommet ved siden av for å lindre hans insomnia. Greven bestilte et verk fra Bach som Goldberg skulle spille ved disse anledningene og Bach bestemte da seg for å skrive et sett med 32 variasjoner. Dette var av et omfang som sannsynligvis aldri tidligere hadde vært gjort.

Historien stammer fra en biografi skrevet i 1802 og skal angivelig springe ut fra samtaler med Bachs sønner. Man har likevel sådd tvil om hvorvidt den stemmer, blant annet fordi Goldberg bare var 14 år da verket ble skrevet. I tillegg finner man ingen dedikasjon til verken Kayserlingk (eller Goldberg forøvrig) på partituret, noe som var vanlig på den tiden når man hadde bestilt og betalt.

Den er symmetrisk delt i to med seksten takter i hver del. Man kan se på verket som en sirkel, som begynner og slutter med denne ariaen. Mellom disse finner vi 30 variasjoner organisert i ti grupper med tre variasjoner i hver. Hver del repeteres, også i variasjonene, men man kan likevel oppleve musikalsk variasjon gjennom utøverens ulike utforming av disse delenes frasering, dynamikk og artikulasjon. Med Goldbergvariasjonene skapte Bach historiens første og helhetlige variasjonsverk som både har satt en standard og har gitt inspirasjon til en rekke andre, både i det 19. og det 20. århundre.

Tekst: Annabel Guaita



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Bergens Tidende

Kulturavisen

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Bergens Tidende

Kulturavisen

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør


<