Live Chat Support Software
Tettere på
Crescendo Unge toppsolister m/BFO

Mozart, Haydn og Glass

I den siste fjerdedel av 1700-tallet er Østerrike sentrum i et enormt keiserrike som også inneholder Böhmen, Ungarn og en del av nord-Italia. I hjertet av Østerrike ligger Wien; et multietnisk samfunn som trekker til seg de største talentene fra mange nasjonaliteter. På gaten hører man tidvis både italiensk, tysk og ungarsk – blandet med dialekter fra hele keiserriket. Det er her den aller mest spennende nye musikken i Europa blir til.

 

Med keiser Josef II har opplysningstiden blåst inn over det ellers så konservative Østerrike. Det gamle føydalsamfunnet med skarpe klasseskiller har begynt å slite i sømmene, naturvitenskapen har for alvor blitt et alternativ til tro og overtro, det blir stilt spørsmål ved den organiserte religion og det rasjonelle har kommet i høysetet.

 

Figaros bryllup er Wolfgang Amadeus Mozarts bud fra 1786 på fremtidens opera – og han bruker orkesterets blåsere mye mer variert enn man har hørt tidligere i en italiensk opera. Han sjonglerer suverent med stemmene i de store ensemblene, og hans musikalske og dramatiske overskudd er høyt hevet over alle konkurrentene. Man er ikke i tvil når man hører overturen!

Mozart var som de fleste andre komponister også virtuos, og var faktisk langt bedre kjent som utøvende musiker, først som vidunderbarn på ulike instrumenter, og senere som pianist og solist i sine egne klaverkonserter. Men han spilte også gjerne både fiolin og bratsj, og han elsket særlig den dype, varme lyden av det sistnevnte instrumentet. Så mye at han allerede i 1779 hadde skrevet en dobbeltkonsert for fiolin og bratsj.

 

Forbindelsen mellom Figaro-overturen og Sinfonia concertanten er klar; Mozart skriver simpelthen en mini-opera for de to instrumentene, der de spiller opp til hverandre og til orkesteret, spiller pingpong med temaene og underveis uttrykker både sorg og glede, akkurat som sangerne i en opera.

En av kollegene som Mozart respekterte høyest og som han ofte spilte kammermusikk med, var Joseph Haydn. De to spilte for eksempel kammermusikk sammen med et par komponistkolleger, og strykekvartetten besto da av Haydn på førstefiolin, Mozart på bratsj og Cart Dittersdorf og Johann Vanhal på henholdsvis andrefiolin og cello. Mozart skrev aldri en cellokonsert, mens Haydn skrev to. Cellokonserten i C-dur skrev han på første halvdel av 1760-tallet til Josef Franz Weigl, som var cellokonsertmester i orkesteret han som kapellmester hos familien Esterházy hadde til rådighet.

Partituret til C-dur-konserten forsvant etter Haydns død, og dukket først opp igjen i 1961, da man fant en avskrift i nasjonalmuseet i Praha. Mange sådde tvil om konserten faktisk var skrevet av Haydn, men i dag er de fleste forskere enige om at det virkelig er snakk om en cellokonsert av ham.

Filmen The Hours fra 2002 var spesiell, ikke bare fordi hovedrollene er tre kvinner fra forskjellige generasjoner, og ble spilt av ingen ringere enn Meryl Streep, Julianne Moore og Nicole Kidman – men også fordi musikken til filmen ble komponert av en av det 20. århundrets store komponister, den amerikanske minimalisten Philip Glass. Egentlig hater Glass selv å bli kalt minimalist, men foretrekker å bli benevnt som skaper av «musikk med gjentagelsesstrukturer». Hans lange verksliste inneholder blant annet operaer, ti symfonier, solokonserter, kammermusikk, pianoverker og – som en for han naturlig del av å være komponist i vår tid – musikk til flere filmer.

 

Tekst: Henrik Engelbrecht

 

 


 



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Grieg Foundation

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Atea

IT-drift

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Bergens Tidende

Kulturavisen

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Terje Lønne

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Atea

IT-drift

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen


<