Live Chat Support Software
Tettere på
Fargerikt felleskap

Fra stille mystisisme til dansende ritualer.

FOTO: Harald Hoffmann
FOTO: Harald Hoffmann

Musikken vi skal få høre i kveldens program er skrevet i en tid der musikalsk og kulturell nysgjerrighet på tvers av landegrensene var på moten, også musikalsk. 

På verdensutstillingen i Paris i 1889 hørte Debussy et indonesisk gamelan-orkester for første gang, med helt andre tonearter, rytmikk og melodier enn vestlig klassisk musikk. Dette var skjellsettende for Debussy, og i årene som fulgte etablerte han Frankrike som et musikalsk kraftsenter. Han åpnet dermed opp vestlig musikk for ikke-vestlig påvirkning og gav et alternativ til tysk wagnerianisme. Dette påvirket mange andre komponister, slik som både Albeniz, Granados og De Falla som vi skal få høre i kveldens program.

Programmet åpner med Debussys Ballade Slave fra 1893, et verk fra komponistens unge år. Tittelen peker på tiden som Debussy tilbragte med den russiske pianisten Nadeshda von Meck. Selv et ekko av den russiske komponisten Balakirev kan høres.

Musikalsk landemerke
Frantz Liszts Pianosonate i h-moll er et av pianolitteraturens virkelige landemerker i musikkhistorien. Det storslåtte dramaet som utspiller seg i denne sonaten, oppsummerer på sett og vis hele det romantiske klaverrepertoaret i det 19. århundre. Året er 1853 og Liszt er halvveis i et århundre der han tilbragte store deler av tiden som hoffdirigent for erkebiskopen. Det var en produktiv periode sett i lys av at hans tidligere perioder som konsertpianist ikke gav ham tid til å komponere. Liszt var allerede en internasjonal sensasjon. Han kunne ta skyhøye konserthonorarer, og hadde berømmelse som dagens popstjerner. Fra året 1847, da han var på høyden av sin karriere, forlot han rampelyset og trakk seg tilbake til Weimar. Som mange av de store, banebrytende verkene, ble ikke mottagelsen av sonaten særlig varm. Etter premieren i Berlin i januar 1857 ble verket beskrevet som en skandale. En halv times kontinuerlig drama ble for mye for datidens konservative kritikere. Verket åpner med en mystisk og stille passasje, og vi kan kjenne igjen den tradisjonelle formen med en tematisk presentasjon i åpningsdelen, en lyrisk andante, en scherzo-liknende fuge og en dramatisk finale. Vi kan også høre at Liszt former dette på et annet nivå, nemlig som en syklisk form der de ulike temaene også er bearbeidet, polarisert og tilslutt gjenfødes på nytt. Studier av manuskriptet viser at Liszts første intensjon var å slutte verket med et brilliant klimaks. Men her er ingen overfladisk virtuositet å spore. Liszt, den ultimate showpianist bestemmer seg for å avrunde sonaten som den begynner; med stille mystisisme.

Rundreise i Spania
Det er fortsatt uklart om Isaac Albeniz noen gang traff Frantz Liszt. Han skal ha dradd til Budapest i 1880 for å treffe ham, men her forteller kildene ulike ting som blant annet at Liszt skal ha befunnet seg i Weimar på den tiden. Albeniz sin måte å skrive for pianoet er uansett svært inspirert av Liszt, med sin høye grad av virtuositet og fargerike palett. Suite Espanola er en reise gjennom Spanias mange regioner og et av de første verkene Albeniz skrev etter å ha studert med den spanske komponisten og folkemusikksamleren Felipe Pedrell.  Han påvirket også Falla og Granados til å farge sine komposisjoner med rytmene, dansene og folketonene fra sitt hjemland.

Fra Albeniz skal vi til en annen av Spanias store musikalske sønner, Enrique Granados. Vi skal få høre to satser fra hans mest kjente klaververk, suiten Goyescas, inspirert av maleren Fransisco Goya. Suiten ble til i 1911 og bærer undertittelen Los Majos enamorados (de vakre elskende).  Suiten har i alt syv satser og vi skal høre nr 3 ”Fandango i lyset fra et stearinlys” og nr 4 ”Klage, eller jenten og nattergalen”.

Programmet avslutter fyrrig. I Danza ritual del fuego (rituell ild-dans)  hører vi Manuel De Fallas eget pianoarrangement av en av de mest kjente dansene i balletten hans El Amor Brujo. En ung, andalusisk sigøynerpike, Candela er hjemsøkt av gjenferdet etter sin avdøde ektemann. For å bli kvitt ham, danser alle sigøynerne rundt bålet ved midnatt. Gjenferdet forsvinner tilslutt inn i flammene.

 

Tekst: Annabel Guaita

 

Gå til programsiden om Lang Lang



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Terje Lønne

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Bergens Tidende

Kulturavisen

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Terje Lønne

Festspillambassadør

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret


<