Live Chat Support Software
Tettere på
Gershwin: Porgy & Bess

Porgy & Bess er ikke som andre operaer.

Ingen andre er blitt spilt inn som film i Hollywood, fortolket av jazzmusikere på plate, vist i ulike tv-versjoner, blitt musical på Broadway og på kasinoer i Las Vegas, og vært fremført på den berømte Metropolitan Opera i New York – i tillegg til andre operahus overalt i verden.

"Hvis jeg lykkes, vil den ligne en kombinasjon av dramaet i Carmen og skjønnheten i Mestersangerne". Nei, George Gershwin var ikke en mann som satte sitt lys under en skjeppe. I 1934 var han allerede en suksessfull sangskriver i Tin Pan Alley-tradisjonen i New York, men han hadde høyere ambisjoner. Med Porgy & Bess ville han skape en amerikansk opera med den europeiske som forbilde, men med et tydelig, musikalsk fingeravtrykk av gospel, blues og jazz fra hans eget fedreland.

Et afroamerikansk utgangspunkt

Historien fant Gershwin i DuBose Heywards roman Porgy, som han allerede hadde lest i 1926, året etter at den kom ut. Dette var en passende gripende fortelling om den fattige krøplingen Porgy og kjæresten Bess, og deres kamp for kjærligheten blant samfunnets svakeste i et afroamerikansk miljø i South Carolina.


Gershwin reiste på inspirasjonstur til South Carolina for å oppleve stemningen og de musikalske aktivitetene i området, men alle sangene i operaen er faktisk original musikk av Gershwin selv. Operaens store hits, Summertime, It ain't necessarily so og Bess, you is my woman now er blitt ekte evergreens, sunget av Ella Fitzgerald, Billie Holiday og Louis Armstrong. Få tenker egentlig over at de opprinnelig stammer fra en opera, når enda en ny fortolkning strømmer fra radioen.

Broadway

Gershwin hadde i utgangspunktet håpet på en premiere på The Met i New York, men det ble i stedet Broadway-teatret The Alvin Theatre som fikk æren av å presentere den første forestillingen – etter en førpremiere i Boston – i oktober 1935. Det var klassisk skolerte operasangere som hadde hovedrollene, og selv om kritikken ikke var overstrømmende positiv, spilte forestillingen likevel 124 ganger på Broadway – et oppsiktsvekkende antall for en opera.

George Gershwin var absolutt ikke lat – han var tvert i mot kjent for nesten alltid å skrive for mye enn for lite. Mange av hans mest berømte verk er resultat av kraftige beskjæringer av opprinnelige idéer. Hvis man spiller hele Porgy & Bess i versjonen som ble utgitt i partitur allerede før første forestillingsprøve, kan man se frem til en svært lang aften i operaen, neppe under tre og en halv time.

En stor del av musikken ble skåret vekk under prøvearbeidet, enten fordi man var nødt til å få den totale varigheten ned, den musikalsk sett ikke fungerte som Gershwin hadde forestilt seg eller fordi han forsøkte å tilpasse den bedre til instruktøren Rouben Mamoulians sceniske idéer.

Autentisk

Gershwin insisterte på å kun bruke afroamerikanske sangere, og det er fremdeles umulig å få tillatelse til å gjøre en scenisk oppførelse av operaen hvis sangerne har en annen etnisk bakgrunn. For Gershwin var og ble Porgy & Bess de afroamerikanske sin historie, og den skulle de selv få fortelle troverdig – og uten hvite sangere med skosverte i ansiktet.

George Gershwin rakk å oppleve at drømmen om å skape en stor, amerikansk opera ble realisert på scenen. Han døde to år etter premieren av en hjernesvulst, bare 38 år gammel. Men Porgy & Bess lever videre i mange forkledninger – som her i kveld i Andrew Littons arrangement av høydepunkterne i operaen.

Mer om Porgy & Bess her

Tekst: Henrik Engelbrecht



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Bergens Tidende

Kulturavisen

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Bergens Tidende

Kulturavisen

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Atea

IT-drift

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør


<