Live Chat Support Software
Tettere på
Miraklet Schubert

Mens Beethoven og Mozart uomtvistelig var genier, må vi kunne si at Schubert var et mirakel.

Franz Schubert ble født 31. januar 1797 i Wien. Hans far var lærer, så Franz Peter fikk sin første musikkundervisning hjemme. Det sydet av musikk i hjemmet – hans eldre brødre spilte også – og Wien var musikkens store metropol med størrelser som den aldrende Haydn, den revolusjonære Beethoven og Mozarts samtidige og konkurrent ved hoffet, Antonio Salieri.

Salieri oppdaget den unge Franz Peters talent og ga ham undervisning. Schubert ble tatt opp som korgutt i det keiserlige kapellet – koret som Joseph Haydn også hadde vært medlem av da han var gutt. Sangen og sangstemmens muligheter ble en åpenbaring for den unge Schubert – noe han senere har åpenbart for hele verden gjennom sine over 600 sanger.

Allerede som tenåring komponerte og skrev Schubert verk i alle sjangre. Han hadde en stor venneskare av musikere og skuespillere, og de hang sammen til alle tider. De hadde nesten aldri penger, men småjobber som huslærere og private konserter gjorde at de kunne leve som frie kunstnere.

Når vennene kom sammen til musikalske fester, varte de gjerne ut over de små timer og langt inn i neste dag. Disse sammenkomstene ble gjerne omtalt som «Schubertiader», og Franz Schubert var virkelig en gjennomgangsfigur i disse. Han kunne spille i timevis, og svært mye av det han spilte var improvisasjoner. (Noen av disse skrev han senere ned under titlene Impromptus). Her presenterte han også sine nyeste komposisjoner – sanger og instrumentalverk.

På en av de første av disse «Schubertiadene» presenterte 19-åringen Schubert sin Sonatine for fiolin og piano i D-dur.

Sonaten framstår som klar og enkel i sin tre-satsige form. Den har ikke noe av det storslagne og heltemodige som Schuberts store helt, Ludwig van Beethoven hadde prestert i sine sonater (9 av 10 komponert allerede i 1805). Det er heller et tonespråk som minner om Mozart, men først og fremst er det uttrykk for Schuberts evne til å la musikkens renhet trå fram uten «støy». Denne Sonatinen er komponert samtidig med den 4. symfonien – Den tragiske – så det viser spennet i Schuberts musikalske univers.

Da forleggeren Diabelli ga ut sonaten og mange andre Schubert-verk etter hans død, fikk D-dursonaten betegnelsen Sonatine i D-dur.

Sammen med Impromptuene er de såkalte «Musikalske øyeblikk», Moments Musicaux, høyt elsket og mye spilt av pianister. Seks av disse (nedskrevne) ble utgitt in 1828 i samlingen 6 Moments Musicaux (op. 94) D 780.

Når Schubert presenterte disse stykkene i de til dels støyende «Schubertiadene», skjedde sikkert det som skjer med oss når vi hører denne musikken. I hvert av disse «øyeblikkene» stopper Schubert verden; vi blir i dette øyeblikket av ubestemt lengde.  Alt utenom musikken viskes ut.

Også den berømte pianokvintetten (piano, fiolin, bratsj, cello og kontrabass) ble først utgitt etter Schuberts død. Schubert og noen venner besøkte den rike musikkelskeren Sylvester Plumgartner i Steyr, et stykke vest for Wien. Han foreslo at Schubert burde lage noen variasjoner over den populære lieden Die Forelle. Det var ikke eneste gang Schubert brukte temaer eller strofer fra sine lieder i kammermusikalske verk. Døden og Piken og Wanderer-fantasi er eksempler på dette.

Før Forelle-kvintetten får vi også høre en pianokvartett av en av vår tids fremste komponister. Amerikaneren John Harris Harbison er en meget markant figur i amerikansk kunst- og kulturliv og har en stor produksjon bak seg – alt fra solo- og kammermusikk til store symfonier og operaer. Hans opera The Great Gatsby – komponert til operasjef James Levines 25-årsjubileum ved Metropolitan ble en stor og gjentatt suksess.

Pianokvartetten – med tittelen 19. november 1828 – knytter seg selvsagt til Franz Schuberts dødsdag. Den ble komponert i 1988. Kvartetten har fire deler:

  • Introduksjon: Schubert krysser grensen til den neste verden
  • Suite. Schubert befinner seg i en speilhall. Tema: Eccocaise; Moment Musical; Impromptu; Valse
  • Rondo: Schubert gjenkaller et rondofragment fra 1816
  • Fuge: Schubert fortsetter fugetemaet som Sechter hadde gitt ham

 

Tekst: Erling Dahl Jr.



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Atea

IT-drift

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Bergens Tidende

Kulturavisen

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Terje Lønne

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Atea

IT-drift

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør


<