Live Chat Support Software
Tettere på
Nyanser av følelsesliv

Musikk kan si det ord ikke kan utrykke.

Dette er Edvards Griegs Ballade for klaver, opus 24 er et godt eksempel på. Den ble komponert vinteren 1875, etter at begge foreldrene hans hadde gått bort samme høst. Det var også i denne perioden ekteskapet med Nina gjennomgikk en krise. Noen år tidligere hadde den ett år gamle datteren Alexandra dødd av hjernehinnebetennelse. Man kan knapt forestille seg hvilken tung tid dette var for komponisten. Grieg orket aldri å fremføre verket selv. Han spilte det kun en gang hjemme hos sin venn Max Abraham og da skal han ha vært helt utslitt etterpå. Med dette verket skriver Grieg seg for alvor inn i den romantiske musikktradisjonen, samtidig som han tilfører den noe helt nytt. Mellom 1831 og 1842 skrev Frederic Chopin sine fire ballader. Johannes Brahms skrev også fire kortere ballader i samme poetiske, narrative stil, men også disse er kortere stykker. Til forskjell fra disse andre komponistene legger Grieg en norsk folketone i bunnen av sitt verk og skriver så fjorten variasjoner over denne. Resultatet er et majestetisk variasjonsverk på over 20 minutter med alle tenkelige og utenkelige nyanseringer av en kunstners følelsesliv. Kveldens versjon er arrangert for strykere av ensemblets kunstneriske leder, Øystein Gimse.

Den italienske komponisten Luigi Boccherini var selv en dyktig cellist og skrev i alt tolv konserter for instrumentet. Som sønn av en kontrabassist ble han tidlig opplært i cellospill og utviklet seg til å bli en virtuos på instrumentet. Allerede som tenåring laget han de to cellokonsertene som vi får høre i kveld. På hans tid fantes det ikke mange soloverk for cello og den unge Boccherini pleide å fremføre virtuose fiolinstykker. Senere løftet han også frem rollen til dette instrumentet ved å komponere mer utfordrende stemmer i sine strykekvartetter. Etter flere suksessfulle turneer rundt om i Europa ble han ansatt som musiker og komponist ved det spanske hoff i Madrid. Kveldens konsertsolist, Truls Mørk, beskriver Boccherini som komponisten som ble den første til å lokke frem de lyse tonene i celloen. Mørk mener at han banet vei for at dette i sin tid ble et attraktivt soloinstrument, og opplever at komponisten har en veldig personlig stil som kjennetegnes av eleganse, virtuositet og vakre melodier med et islett av melankoli.

Igor Stravinskij hadde lenge ønsket å komponere en ballett inspirert av gresk mytologi. Derfor var det kjærkomment at det kom inn en bestilling fra amerikanske Library of Congress undertegnet Elizabeth Sprague Coolidge. De ønsket seg en ballett på en halv time, med seks dansere og strykeorkester. Stravinskij bestemte da seg for å gjøre Apollo, leder av musene, til den sentrale skikkelsen i verket. Apollon Musagète betyr Apollo, Musenes leder. Verket ble ferdig i 1928 og fikk sin urpremiere samme år og har blitt stående som et av de mest skjellsettende verk i det 20. århundre.  Stravinskij ønsket å skape en ballet blanc («hvit ballett») uten noen uvedkommende effekter i form av instrumentale kontraster eller variasjon. Fred, klarhet og sinnsro er egenskaper Stravinskij streber etter å formidle. Faktisk finnes det ikke noe konfliktelement verken i handlingen eller musikken. Innledningen til Prologen er typisk for tidlige franske ouverturer, mens brede diatoniske temaer gjennomsyrer musikken helt til Prologens slutt. Den andre av Apollons variasjoner reflekterer Stravinskijs studier av Bachs suiter for solo cello, og etter en livlig Coda vider et bredt anlagt tema seg ut «til et delta av mektig og opphøyd ro», slik Eric Walter White uttrykte det i 1966.

 

Tekst: Annabel Guaita



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Atea

IT-drift

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Terje Lønne

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Bergens Tidende

Kulturavisen

Atea

IT-drift

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør


<