Live Chat Support Software
Tettere på
2013: Regissør Kamilla Bach Mortensen om Ondt Blod
Foto: Peter Sørensen
Foto: Peter Sørensen

– Hva er det som gjør Ondt Blod så kontroversielt?

– Forestillingen er ekstrem, fordi den sier det man ikke har lov til å si, og leker med alle våre skjulte fordommer. Når læreren tar pis­tolen og truer disse elevene på livet, så sitter man blant publikum og fryder seg med henne og tenker: « Ja, dette fortjener de. For de er noen drittunger». På denne måten gjør læreren handling ut av det kanskje mange tenker, når de leser enda en negativ nyhet om innvandrere og deres etterkommere: «Nå får det være nok». Å stikke en pistol opp i ansiktet på folk tilsvarer jo det å true med å dumpe dem på en øde øy, hvis de ikke oppfører seg. Dette er det stadig tabu å si høyt, men jeg tror at flere tenker det. Det er dette tabuet stykket leker med, når det provoserende sier: bli dansk eller dø.

– Skal vi ha sympati for Sonjas prosjekt?

– I begynnelsen holder vi med henne. Men senere, når hun står der og foredrar om respekt, frihet og demokrati med en pistol mot elevenes panne, da skifter sympatien. For demokratiprosjektet hen­nes er jo ikke det minste demokratisk. Hun sier noe og gjør noe annet, fordi hun er blendet av sine egne demokratiske idealer. På den måten speiler dobbeltmoralen hennes et vestlig selvbilde – vi har det med å tro at demokrati og frihet er idealer som vi blindt kan diktere andre.

Kamilla Bach Mortensen mener at samfunnet på denne måten bidrar til å fastholde nye dansker i rollen som fremmede.

– Når vi snakker om integrering, snakker vi om at de som bor i dette landet må respektere danske verdier. Men vi glemmer at for at dette skal skje, må vi gi folk frihet til å utfylle sine egne roller. Hvordan kan man bli dansk hvis alle ser på en som fremmed?



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Bergens Tidende

Kulturavisen

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Atea

IT-drift

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Bergens Tidende

Kulturavisen

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør

Atea

IT-drift

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Terje Lønne

Festspillambassadør

Grieg Foundation

Festspillambassadør


<