Live Chat Support Software
Tettere på
Store sonater

Sonaten er wienerklassisismens store musikalske form.

Den har røtter tilbake til 1700-tallet og stammer fra den barokke suiten som bestod av ulike dansesatser. Ordet sonate stammer fra det italienske ordet sonare. Opprinnelig betydde dette at sonaten skulle fremføres instrumentalt, i motsetning til den vokale kantaten som kommer av ordet cantare.

De første flersatsige instrumentalsonatene kom fra komponister i Wien. Dramatisk musikk hadde vært forbeholdt vokalmusikk med tekst. Instrumentalsonaten med sine tre eller fire satser var et forsøk på å skape et verk der dramaet ligger i musikken uten å være avhengig av en tekst. Sonateformen ble en levende form som gjennomgikk mange endringer i løpet av 1700- og 1800-tallet, en utvikling vi kan følge i kveldens program.    

Joseph Haydn blir ofte omtalt som den wienerklassiske sonatens far, også fordi han var lærer og inspirator for både Mozart, Beethoven og Schubert. Haydn var ikke en like virtuos pianist som Mozart og Beethoven. Sonatene hans ble derfor godt tatt imot av samtidens amatørpianister og ble hyppig spilt på huskonserter i de borgerlige hjem. Sonate nr. 60 i C-dur, Hob. XVI:50 er den siste av komponistens 62 sonater for piano og er et brilliant utadvendt verk. En poetisk andresats skaper en fin kontrast til de raske yttersatsene som byr på musikalsk humor på sitt beste! Lytt oppmerksomt! Her leker nemlig Haydn med musikalske spørsmål og overraskende svar.
 
Wolfgang Amadeus Mozart hadde både piano- og komposisjonselever og hans Sonate i C-dur KV 545, også kalt «Sonate facile» ble muligens brukt til undervisning. I brevene til Mozart finner vi detaljerte beskrivelser av undervisningstimer med datteren til Hertugen av Guines. Han skriver han at hun må undervises med list fordi hun dessverre ikke har noen særlige ideer selv. I denne sonaten eksponerer han dermed seg som en oppfinnsom pedagog. Han noterer for eksempel ingen dynamikkanvisninger. Kanskje Mozart lot det være opp til eleven å selv oppdage disse gjennom arbeidet med tolkningen av det usagte i notebildet?  Klavermessig har også sonaten alt man kan ønske seg av didaktiske elementer: Skalaer i begge hender, treklanger, terser og albertibasser. For den unge pianospiller er dessuten C-dur en toneart som er behagelig å lese.

Ludvig van Beethoven: Sonate nr. 30 i E-dur, op. 109
Sir András Schiff har spilt over femten konsertsykluser med Beethovens sonater. Han sammenligner det med å klatre i Himalaya; noen fjell krever ren fysisk utholdenhet mens andre krever mer av emosjonell, intellektuell og spirituell styrke. Når man så har besteget dem og kan se horisonten og de store linjene i musikken er man fylt av takknemlighet og personlig tilfredsstillelse. Sonaten Schiff har valgt til kveldens program er den nest siste av de 32 sonatene Beethoven skrev. Den er mindre omfangsrik og mer intim enn den foregående sonaten, men har en fri og original tilnærming til sonateformen, spesielt på grunn av sistesatsen som er formet som variasjoner over et svært vakkert og poetisk tema.

Franz Schuberts Sonate i c-moll D. 958 er fra komponistens siste store komposisjoner for piano. Den ble skrevet i løpet av de siste månedene av hans liv, altså mellom våren og høsten 1828. Likevel ble den ikke publisert før ti år etter hans død. I likhet med resten av Schuberts pianosonater var den lite spilt i det 19. århundre. I dag regnes disse sonatene blant de viktigste av komponistens modne mesterverk. Likheten med Beethovens 32 Variasjoner for piano i c-moll er også påfallende. Beethoven hadde gått bort året før. Følte Schubert seg muligens fri til å utfordre Beethoven på hans eget felt? Denne sonaten kan sees på som et musikalsk testamente der det turbulente følelsesmessige utrykket er høyst personlig og selvbiografisk.

Tekst: Annabel Guaita



Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Atea

IT-drift

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Bergens Tidende

Kulturavisen

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør


Kalender
23. mai - 06. juni 2018
M
T
O
T
F
L
S

14
15
16
17
18
19
20

21
22


7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17



Samarbeidspartnere

Grieg Foundation

Festspillambassadør

Handelshøyskolen BI

Tyngden du trenger

Atea

IT-drift

Steinway Piano Gallery Oslo

Leverer Boston flygel til Festspillkontoret

Espen Galtung Døsvig v/EGD

Festspillambassadør

Norsk kulturråd

Offentlig støttespiller

Hordaland fylkeskommune

Offentlig støttespiller

07000 Bergen Taxi

Festspilltaxi, ring 07000

Bergens Tidende

Kulturavisen

Statoil Morgendagens Helter

Vi støtter Morgendagens Helter

Ekaterina Mohn

Festspillambassadør

Per Gunnar Strømberg Rasmussen v/Strømberg Gruppen

Festspillambassadør

Terje Lønne

Festspillambassadør

Yvonne og Bjarne Rieber

Festspillambassadører

Birgitte Friele

Festspillkonsul

Bergen kommune

Offentlig støttespiller

Tom C. Steckmest v/Wallem Steckmest & Co

Festspillambassadør


<