Festspillene skaper program av internasjonalt format som vi vil at så mange som mulig skal få oppleve. Vi er avhengige av dyktige og profesjonelle medarbeidere for å få dette til. Ledige stillinger vil offentliggjøres på denne siden.
I Festspillene mener vi at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiv for å kunne bidra til en enda bedre oppgaveløsning.
Festspillene ønsker derfor å speile mangfoldet i befolkningen i rekrutteringen vår. Vi oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke ledige stillinger uansett kjønn, kjønnsidentitet og -uttrykk, etnisitet, funksjonsevne, alder, eller om du har hatt et lengre opphold fra arbeidslivet.
Grafiske designere (engasjement) - frist utløpt
Er du kreativ, nøyaktig og har lyst til å jobbe med kunst og kultur?
Festspillene i Bergen skaper program av internasjonalt format som vi vil at så mange som mulig skal få oppleve. Vi styrker festspillstaben frem mot årets festival, og vi søker nå to grafiske designere som blir sentrale i formidlingen av årets program og merkevaren Festspillene i Bergen.
Du vil jobbe med stort og smått av grafisk arbeid. Du vil blant annet sette annonser, webinnhold og trykksaker, samt finne kreative løsninger til grafisk utforming av en rekke ulike flater, som for eksempel biler, bannere og bøttehatter.
Designarbeidet tar utgangspunkt i Festspillenes designprofil, som oppdateres våren 2023, og vil også innebære videreutvikling av profilen i samråd med festspillstaben og eventuelle andre partnere.
Vi ønsker i utgangspunktet å engasjere to designere:
- En designer i ca. 50–100 %-stilling i perioden medio februar–primo juni
- En designer i ca. 50 %- stilling i april
Årets festspill starter 24. mai, og man må forvente et høyt arbeidspress med mange tette frister i april og mai. Du blir en del av Festspillenes markeds- og kommunikasjonsavdeling, og jobber tett med flere andre medarbeidere.
Eksempler på ansvarsområder og arbeidsoppgaver:
- Grafisk designarbeid til trykte og digitale flater (trykksaker, annonser, profilering m.m.)
- Animasjon av digitale annonser
- Korrektur
Personlige egenskaper, erfaring og kvalifikasjoner:
- Mer enn 3 års erfaring fra grafisk designarbeid
- Ekspertkjennskap til Adobe CC Suite, med hovedvekt på InDesign, Photoshop og AfterEffects
- En kreativ innstilling og gode samarbeidsevner
- Systematisk og nøyaktig
- Stor arbeidskapasitet og evne til å arbeide godt og selvstendig også under press
- Kunnskap om og interesse for kunst og kultur er en fordel
Vi kan tilby:
- Utfordrende og varierte arbeidsoppgaver i en av de mest spennende kulturinstitusjonene i Norge
- Fleksibel arbeidstid og timebetaling
- God lunsj og tilgang til kunst- og kulturopplevelser
- Fine lokaler sentralt i Bergen, med mulighet for å kombinere med hjemmekontor
- Lønn: Etter avtale
Arbeidsprøver:
Vi ønsker at du viser til konkrete eksempler som demonstrerer ditt arbeid, og ber om at du legger følgende ved søknaden:
- Maks 3 prøver på tidligere arbeid
- Et eksempel på bruk av Festspillenes designprofil: Du finner Festspillenes designhåndbok her og alle logofiler finner du her. Vi ber deg levere en ferdig trykkfil til en plakat, med eventuelle kommentarer, basert på eksisterende designhåndbok, med følgende spesifikasjoner:
- A3
- Farger
- Et bilde hentet fra forestillingen (se fotogalleri)
- Tittel: Humans 2.0 av Circa
- Dato: 27. & 29. Mai
- Tekst: En symfoni av akrobatikk, lyd og lys.
"Jaw-dropping, seat-clawing and armchair-exhausting" – ARTSHUB - Festspillenes fonter kan erstattes med Arial, ved behov.
Søknad, CV med referanser og arbeidsprøver sendes inn via skjemaet under.
Søknadsfristen er utløpt (12. februar 2023)
Ved spørsmål, kontakt Silje Vestvik, kommunikasjonsleder, på siljev@fib.no.
-
Innholdsprodusent (engasjement) - frist utløpt
Vil du dykke dypere ned i festspillprogrammet?
De siste årene har Festspillene utvidet presentasjonen av enkelte programposter og temaer i en serie med dypdykkartikler på nett. Vi søker en kommunikasjonsmedarbeider som kan videreutvikle denne delen av vår formidling.
Du vil jobbe med utvalgte arrangementer og emner, og finne nye, spennende innfallsvinkler til stoffet. Du vil gjøre intervjuer, snakke med artister og eksperter, bruke historiske kilder og sammenfatte relatert innhold for å utvide historien om artister, verk og Festspillene i Bergen.
Du blir en del av markeds- og kommunikasjonsavdelingen og jobber tidvis tett med andre i Festspillenes kommunikasjonsteam.
Eksempler på ansvarsområder og arbeidsoppgaver:
- Utvikle og skrive dybdehistorier om festspillprogrammet 2023 og 2024 til digitale format
- Gjøre intervjuer og skape engasjerende innhold på fib.no med alle tilgjengelige virkemidler
- Samarbeide med artister om innfallsvinkler og innhold
- Koordinere med webbyrå om eventuell videreutvikling
Personlige egenskaper og kvalifikasjoner:
- Erfaring fra journalistikk eller kommunikasjonsarbeid
- Erfaring fra digital formidling er en fordel
- En kreativ innstilling og gode samarbeidsevner
- Feilfri norsk og god engelsk
- Stor arbeidskapasitet og evne til å arbeide godt og selvstendig
- Kunnskap om og interesse for kunst og kultur er en fordel
Vi kan tilby:
- 6 måneders 50 %-engasjement fordelt utover perioden cirka februar–september 2023
- Utfordrende og varierte arbeidsoppgaver i en av de mest spennende kulturinstitusjonene i Norge
- Fleksibel arbeidstid
- God lunsj og tilgang til kunst- og kulturopplevelser
- Fine lokaler sentralt i Bergen
- Lønn: Etter avtale
Arbeidsprøver:
Vi ønsker at du viser til konkrete eksempler som demonstrerer hvordan du kommuniserer skriftlig:
- Maks 3 arbeidsprøver som viser ditt skriftspråk og formidlingsevne. Arbeidsprøvene kan være (utdrag fra) tekster du har skrevet og andre ting relatert til arbeidsoppgavene. Arbeidsprøvene kan, men må ikke, være publiserte.
Søknad, CV med referanser og arbeidsprøver sendes inn via skjemaet under.
Søknadsfristen er utløpt (15. januar 2023)
Ved spørsmål, kontakt Silje Vestvik, kommunikasjonsleder, på siljev@fib.no.