Det kan se ut som du har skrudd av JavaScript i nettleseren din. Vi har pr�vd � tilpasse siden for bruk uten JavaScript, men det vil dessverre resultere i noe redusert funksjonalitet

Hopp til hovedinnhold
26. mai - 09. juni 2021

Elisabeth Haarr

Festspillutstillingen

Utstilling
Neste arrangement:

​Elisabeth Harr har gjennom mer enn 50 år vært en av våre mest betydningsfulle kunstnere.

Haarr gikk ut fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1967, og debuterte på UKS’ «Vårutstilling» i 1968. Etter noen innledende år med eksperimentell utprøving av billedvevens fysiske og visuelle muligheter, dreide Haarr i begynnelsen av 1970-tallet over mot et uttalt politisk tilsnitt i sine tekstile arbeider. Formspråket endret seg fra fargesterke geometriske motiver til stiliserte figurative narrativer med fokus på innhold og aktivistisk budskap.

I likhet med sin forløper innenfor tekstilfeltet, Hannah Ryggen, var de politiske protestene tydelige, men lavmælte og dreide rundt feministiske problemstillinger knyttet til kvinners hverdagsliv, naturvern og generell maktkritikk, som i vevnadene Rhodesia (1971) og EEC truer oss (1972).

I dag står de politiske kampsakene fortsatt like sterkt, men uttrykket har gjennom årene endret form og spiller seg nå i enda større grad ut gjennom de symbolladede materialspesifikke virkemidlene hun tar i bruk. Slik de tidlige vevnadenes politiske innhold riktignok ble understreket av en bevisst og symbolladet materialbruk, der ull og naturmaterialer sto for det ideologisk korrekte, mens plast og nylon sto for det moralsk forkastelige, tar dagens bannere flerfoldige former; det kan være silkebannere sirlig brodert med eksklusiv tråd, store flak av plast, eller istykkerrevne fanereminisenser av gamle tekstiler. Fanen eller protestbanneret har helt siden Rhodesia vært et kunstnerisk format Haarr har dyrket og videreutviklet gjennom hele sin karriere, og utgjør i dag en stor del av hennes produksjon, sammen med omformuleringer av den tradisjonelle båtryen og skulpturelle kjoleobjekter. Kjolene inngår i større romlige installasjoner og bærer titler som Venus, Tornog Siste dans. Ifølge Haarr kan kjolene betraktes «som symboler på ulike sider av kvinners liv».

Festspillutstillingen er en av Norges viktigste samtidskunstutstillinger, og regnes som det mest prestisjefylte oppdraget for en norsk kunstner i sitt hjemland. Utstillingen kurateres av Bergen Kunsthall og har vært vist hvert år siden 1953. 

For relaterte arrangement og mer informasjon, se kunsthall.no.

Informasjon

​​Arrangementer som er planlagt på Festspillene i Bergen 2021 vil annonseres fortløpende utover høsten og vinteren.

Det er sannsynlig at planene for neste års festspill vil påvirkes av pandemien og smittevernrestriksjoner. Gjennom å lansere artister og forestillinger løpende, ønsker Festspillene å rette oppmerksomheten mot det arbeidet kunstnerne gjør, vel vitende om at det endelige festspillprogrammet kan se annerledes ut. 

Festspillene vil følge helsemyndighetenes påbud og anbefalinger, og ønsker å skape trygge forhold og minst mulig ulempe for publikum. Derfor vil billettsalget til Festspillene i Bergen 2021 først starte til våren.


Elisabeth Haarr, Strid, 2015. Colored wool and silk, silk thread, H 560 cm, B 460 cm. From her exhibiton «Strid» at Kunsthall Oslo in 2016. Photo: Elisabeth Romberg.

Arena

Produsert av

Bergen Kunsthall

Samtale

Koblet til chatbot
Hei! Ingen festspillansatte er tilgjengelige, men kanskje jeg kan hjelpe?
Hei! Jeg er Festspillenes chatbot. Hva kan jeg hjelpe deg med?

Takk for praten!

Hei! Kan vi hjelpe deg med noe?