Avslutter med symfoniske storverk

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Avslutter Med Symfoniske Storverk
02. juni 2014

På årets avslutningskonsert fremfører Svenska kammarorkestern to symfoniske klassikere.

Dirigent Thomas Dausgaard kommer sammen med Svenska kammarorkestern, Radiokören og en rekke dyktige solister for å lede årets aller siste festspillkonsert. På programmet står Griegs a-mollkonsert og Beethovens 9. symfoni.

Griegs a-mollkonsert har med få unntak blitt fremført hvert år under Festspillene i Bergen, og kalles gjerne festivalens signaturverk.

– Som tenåring hørte jeg på radiosendinger i Danmark fra de årlige fremføringene av Griegs a-mollkonsert, så jeg kjenner til den sterke tradisjonen ved Festspillene. Derfor er det en glede å få være med på å videreføre den. Det er et av de musikkstykkene jeg har kjent lengst, og jeg elsker å dirigere det. Griegs musikk har en spesiell type følsomhet – en hudløshet, en blottet nerve, sier dirigent Thomas Dausgaard.  

Solist på a-mollkonserten er den makedonske pianisten Simon Trpceski (f. 1979), som blant annet har høstet mange lovord for sin ulastelige teknikk og sitt følsomme uttrykk. «Du tror du har hørt Griegs a-mollkonsert? Tro om igjen!», skrev en amerikansk anmelder etter Trpceskis fremføring.

– Jeg har ofte samarbeidet med Simon Trpceski, men aldri med akkurat dette stykket, så det gleder jeg meg til, sier Dausgaard.  

– Med Beethoven kan man si at vi har formet vårt musikalske språk sammen. Det har skapt et indre fokus i vårt samarbeid, og et fokus som er i stadig utvikling, mener Dausgaard.

Beethovens 9. symfoni, 'Korsymfonien', er blant verdens aller mest kjente klassiske verk, og er blitt betegnet som det største musikkstykket som noensinne er skrevet. Den siste satsen, med Friedrich Schillers dikt Ode an die FreudeRowan Atkinson og The Muppet Show laget sine versjoner av den siste satsen.

– I den 9. symfonien gjelder den store spenningsbuen fra den spede begynnelsen i 1. sats’ kampstemning, 2. sats’ djevelskap, 3. sats’ sublime opphøyde utrykk til den menneskelige, varmende og ville finalen. Var det Beethovens behov for å føle brorskap med sine medmennesker som gjorde at finalen er mer jordisk enn himmelsk? sier dirigent Dausgaard.

Svenska kammarorkestern består av 38 musikere, og denne besetningen gir et annet lydbilde enn et fullt symfoniorkester.

– Uansett besetningens størrelse og de ulike klanglige mulighetene det gir, er vi på scenen for å formidle musikken direkte og sterkt, med innlevelse og full av karakter. Slik kan vi gi publikum de beste forutsetninger for at musikken kan tale direkte til dem, kanskje til og med som om det var første gang vi alle opplevde den, avslutter dirigenten.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?