– Bluesen kommer fra Kina

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • – Bluesen Kommer Fra Kina
05. juni 2015

Det ble HP Gundersen overbevist om da han traff Nora Zheng under en jam på Café Opera.

– Hun spiller guzheng, et instrument som geografisk sett er veldig langt fra den amerikanske vest-kysten, og som i tillegg er enormt krevende og vanskelig å improvisere på. Det var sjokkerende å oppdage hvordan vi kommuniserte på tross av de ulike utgangspunktene. Det er denne kjemien vi vil formidle til folk under konserten på Logen. Vi er en slags duo som improviserer over blues, roots og americana, i tillegg tilfører hun guzheng og elektronika, forteller Gundersen.

Med soloprosjektet The Last Hurrah!!, er HP Gundersen aktuell med albumet Mudflowers. Det har høstet terningkast fem i både Dagsavisen, VG, BA, Dagbladet og BT.

– Vibrerende, amerikansk hybridmusikk og nesten skummelt presise sjangerøvelser om hverandre, skriver Dagbladets Sven Ove Bakke i sin anmeldelse.

HP Gundersen bodde i huset til Hollywood-stjernen Bill Pullman i LA under innspillingen, og Pullmans datter Maesa Pullman har hovedvokalen på albumet. Han beskriver bidraget hennes som nyansert vokalkunst, og mener hun har en personlighet i stemmen som passer perfekt i det nedstrippede 60-talls americana-utrykket.

– Bandet inneholder stort sett musikere jeg har sett, hørt og blitt bergtatt av. Første gang jeg hørte rapperen Johanna Vatne, tenkte jeg at når hun kan rappe så groovey, kan hun også synge så groovey. Derfor skrev jeg tekstene hennes inn i mine Americana-melodier. Bergensdialekten og amerikansk roots-musikk viste seg å gå hånd i hånd, ifølge Gundersen.

 – Ikke at jeg hadde forventet noe annet. Selv om jeg siden 1970-tallet hovedsakelig har laget musikk på engelsk, ser jeg på norsk, og spesielt bergensk som et veldig musikalsk språk. Alt gikk veldig fort fra første gang jeg hørte henne til jeg skrev henne inn i musikken.

Like raskt gikk det ikke å få med perkusjonist Mette Mathiesen.

– Jeg så henne for første gang på en konsert i København, jeg ble umiddelbart overbevist om at hun måtte med. De neste ti årene prøvde jeg på alle mulige måter å komme i kontakt med henne. Til slutt fikk jeg tak i henne og nå spiller hun med meg på Logen under Festspillene.

 – Jeg liker å ha kvinner i nøkkelroller på prosjektene, og omgir meg med sterke kvinnepersonligheter det er for så vidt ikke en bevisst strategi, men kvinner har en annen kreativ tilnærming, noe som jeg verdsetter, sier Gundersen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?