Fryktløs foran klaveret

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Fryktløs Foran Klaveret
01. juni 2011

Å høre Khatia Buniatishvili (23) spille er blitt sammenlignet med å se på en trapesartist uten sikkerhetsnett.

Den georgiske pianostjernen kommer til Festspillene med Chopin, Liszt og Stravinskij på programmet.

– Alle stykkene jeg spiller på denne konserten har en sterk dramaturgisk oppbygning. Hvert stykke forteller en historie, noen av dem via den bakgrunnshistorien som fantes for musikken ble skrevet (som for eksempel Petrusjka, Mefisto-vals), andre mer indirekte gjennom et sterkt følelsesmessig uttrykk. Chopins sonate i b-moll uttrykker hele spekteret av menneskelige følelser knyttet til liv og død, ja, selv etter døden. Mefisto-valsen varer kun i 10 minutter, men lar deg oppleve både de mørkeste og vakreste sidene av kjærligheten, sier Buniatishvili.

– Du er blitt beskrevet som en vågal artist som liker å ta sjanser. Hvordan har du utviklet en sånn fryktløs holdning til musikken din?

– Jeg forsøker å ha en fryktløs holdning til alt.

– Du har sagt at pianoet er det ensomste instrumentet. Hvordan det?

– Ensomheten kommer fra perfeksjonen og friheten. Det er derfor vårt solorepertoar er så enormt og spennende. Komponistene har utrolige muligheter til å uttrykke hele orkesteret gjennom bare ett instrument. Vi kan selvsagt ikke nå alle fargene og klangene i et orkester, men vårt instrument er en miks av strykere – brennende følelser, og perkusjon – et kjølig sinn. Å være alene med pianoet er ikke alltid lett, men det finnes øyeblikk der ingenting er så trøstende og velkjent som det å ta på en tangent.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?