Hemmelige, intime konsertbesøk

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Hemmelige, Intime Konsertbesøk
27. mars 2012

Under Festspillene kan du bli med hjem til to av Bergens mest kjente kunstnere og få servert spesialskrevet musikk av det danske ensemblet Scenatet.

Living Room er et konsept utviklet av kunstnerisk leder av Scenatet, Anna Berit Asp Christensen. Siden 2009 har ensemblet hatt intime konserter i noen utvalgte private hjem i København.

– Mens konsertsalen er et offentlig rom har Living Room-konsertene en intimitet og personlighet i seg idet vi trer inn i privatsfæren. For publikum er det en overraskelse helt til det siste hvor de skal og hvem de skal møte. De vet ikke på forhånd hva som skal skje og hvordan de skal agere. Det skaper dels en skjørhet og dels en samhørighet som jeg liker veldig godt og som jeg mener i høy grad er med på å påvirke den kunstneriske opplevelsen. Publikum har ikke på de filtrene som de vanligvis har når musikken fremføres i en konsertsal, sier Anna Berit Asp Christensen.

Scenatet har siden starten gått i bresjen for å eksperimentere med musikk og kunst i forskjellige utradisjonelle rom. Nå skal de også, sammen med Athelas Sinfonietta, representere Danmark i New: Aud, et EU-prosjekt som har til hensikt å utvikle nye konsertformer og skape nye måter å formidle kunst på.

Den danske komponisten Bent Sørensen, som blant annet laget festspillåpningsforestillingen Sounds Like You i 2009, er tilknyttet Scenatet som huskomponist. Sammen med Christensen utvikler han nå en storstilt opera som skal fremføres i bakgårder over hele Europa i 2014. I skapelsesprosessen av det ferdige verket inngår en rekke enkeltstående bakgårdskonserter i København. Dette er kunstneriske eksperimenter hvor musikken smelter sammen med omgivelsene den fremføres i, og danner en ny helhet. Det er disse «Backyard pictures» som skal munne ut i den endelige operaen. Den samme arbeidsmetoden skal benyttes på Living Room-konsertene i Bergen.

– Living Room-konsertene under Festspillene vil romme materiale som senere skal inngå i operaen. Mens det i Backyard-operaen er bakgården som er rammen for verket, er det her det private hjem. Tematikken er likevel den samme; glimt av levd liv, sier Christensen.

Hun og Bent Sørensen har valgt ut to kunstnere som de beundrer til å huse festspillkonsertene: Én forfatter og én musiker. Nå gjør de to komponistene research, og dykker ned huseierens kunstneriske arbeid og hjemmenes atmosfære. Resultatet blir to helt unike verk hvor musikken skal smelte sammen med fragmenter av de to kunstnernes arbeid og egne historier.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?