Lager lysende utekonsert

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Lager Lysende Utekonsert
04. juni 2015

– Det blir stille, men også høylytt, sier Sven Sören Beyer.

Han er både kunstnerisk leder og står bak konsept og lysdesign når Midnight Reflection – A Silent Concert mikser lys og lyd i et visuelt praktfullt show med hele Smålungeren som scene. Musikken er hentet fra konserten Nordisk prisme med Bergen Filharmoniske Orkester tidligere samme kveld, og overføres via trådløse hodetelefoner.

– Det er en blanding av å være sammen og å være alene i din egen verden. Før konserten begynner, kan du prate med venner og familie, nyte festivalatmosfæren og lage din egen piknik. Men når konserten starter, må du ta på deg hodetelefonene hvis du skal høre musikken, sier Beyer, som er grunnlegger av det tyske kunstnernettverket phase 7.

Ute på vannet akkompagneres musikken av lys, projeksjoner, dansere og andre elementer Beyer ikke vil røpe ennå. I sentrum står en reflekterende kuppel som nå er under produksjon i Polen.

– I den magiske midnattstimen skal vi bokstavelig talt vekke den nordiske prismen til live, i en refleksjon av temaet for Festspillene 2015, nemlig kjærlighet, sier Beyer.

For øyeblikket holder han på med lysprogrammeringen, der blant annet 60 lamper med nesten lasertynne lysstrå-ler skal inngå i en levende lysskulptur. De lyse sommernettene i Bergen byr på en aldri så liten utfordring:

– Vi avtalte én natt til prøver i forkant, men var ikke klar over at det bare er ordentlig mørkt i 3,5 time, sier Beyer med et lite smil.

Travelt blir det også på musikkfronten. Etter konserten i Grieghallen, har teknikerne cirka en time til å mastre lyden til Midnight Reflection. Derfor har Beyer valgt å legge hovedvekten av lysshowet til Griegs berømte pianokonsert, som mange regner som Festspillenes signaturverk. I tillegg fremføres Per Nørgårds nye dobbelkonsert.

Beyer og kompani er vant til uvanlige utfordringer. Kunstnerkollektivet har blant annet jobbet med 25-årsjubileet for Berlinmurens fall og åpningen for kulturbyåret i Umeå i Nord-Sverige ute på en frossen elv i 20 minusgrader. Da Beyer gjorde Murmuration med dronehelikoptre, elektronika og kor under Festspillene 2013, gav myndighetene streng beskjed om at arrangementet ikke måtte forstyrre nattesøvnen til beboere i sentrum.

– Derfor tenkte vi at vi måtte skape noe uten lys, fordi arrangementet måtte skje tidligere på kvelden, før det var blitt ordentlig mørkt. Men lys er en viktig kunstnerisk uttrykksmåte for meg, sier Beyer.

Hva om man kunne fjerne lyden i stedet, tenkte han. Ved et tilfelle fikk han høre om konseptet Silent Disco, et dansearrangement der musikken kun kan høres gjennom hodetelefonene. (Det samme konseptet gjorde stor suksess på KODE i februar i år.)

– Da falt alt på plass. Dette blir et nytt format for å få folk til å oppleve klassisk musikk på en ny måte. Jeg er ikke så opptatt av sjangre, men det spesielle med den klassiske musikken er at du må ta deg tid til å oppleve den. Det er et fint motstykke til all travelheten i dag, sier Beyer.

Og til slutt: Hva hvis det høljer ned denne festspillørdagen? Beyer garanterer lysshow og stillekonsert uansett. – Jeg har lært av nordmenn at det viktigste er å ha sol i hjertet, sier Midnight Reflection-skaperen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?