Orfeo – en kjærlighetserklæring

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Orfeo – En Kjærlighetserklæring
01. oktober 2014

Festspillene 2015 avsluttes med den vakre forestillingen Orfeo, som oser av kjærlighet til myten, musikken og dansens muligheter. Bak står Sasha Waltz & Guests og Freiburger BarockConsort.

Forestillingen vises i Grieghallen 10. juni, og er et resultat av et stort internasjonalt samarbeid mellom festivaler og operahus i Europa, deriblant Festspillene i Bergen. Sasha Waltz er en av vår tids mest kjente koreografer og har gjort seg bemerket med sine storslåtte, sjangeroverskridende forestillinger. Nå har hun iscenesatt Claudio Monteverdis versjon av den klassiske kjærlighetshistorien om Orfeo og Evrydike.

Vi møtte Waltz foran premieren på nasjonaloperaen i Amsterdam første uken i september. Barbeinte musikere rigger seg til på scenen med renessanseinstrumenter, og dansere tøyer ut blant vannspeil og høye trevegger. Orfeo selv vasser i vann og varmer opp med dype hjertesukk.

– Dette er en forestilling om kjærlighetens kraft – en kraft sterkere enn døden. Historien griper oss, og sammen med Orfeo går vi gjennom et stort spekter av følelser. Alt fra den hjerteskjærende sorgen til den ubeskrivelige lykkerusen som et kjærlighetsforhold kan føre med seg. I tillegg er myten om Orfeo og Evrydike, og kanskje spesielt akkurat denne oppsetningen, en hyllest til kunsten, sier koreograf og regissør Sasha Waltz.

Waltz har adresse i Berlin, men har hele verden som arbeidsplass. Hun er spesielt kjent for å utforske og utvide danseverdenen, og har skapt unike forestillinger som hun gjerne kaller «koreograferte konserter» eller «koreograferte operaer». Her smelter sangen og musikken sammen med dansernes uttrykk. Korister, solister, musikere og dansere er alle håndplukket ut fra deres evne til å uttrykke seg på tvers av sjangerskiller. De utfyller hverandre og beveger seg som en helhet. Med Orfeo fortsetter danseensemblet til Waltz samarbeidet med den spanske dirigenten Pablo Heras-Casado, Vocalconsort Berlin og solistene Charlotte Hellekant og Georg Nigl. Sasha Waltz forteller at hun alltid har hatt en forkjærlighet for tidligmusikk. Hun har jobbet med flere barokkensembler tidligere, både i den gamle fabrikkhallen som kompaniet har som base i Berlin og på internasjonale turneer, men det er første gang hun arbeider med det anerkjente Freiburger BarockConsort.

Koreografen og regissøren er imponert over musikernes formidlingsglede.

– Musikken er ærlig og direkte og berører meg sterkt. Det enkle og sårbare kler historien, sier Waltz, som også er opptatt av arkitektur og har laget forestillinger i mange av Berlins museumsbygninger. Hun liker ikke staffasje, men er opptatt av samspillet mellom rommet og de medvirkende.

Scenografien i Orfeo er enkel, men uttrykksfull. Sentralt er vannbasseng og en flere meter høy trekasse. Nå begynner arbeidet med å tilpasse oppsetningen til Grieghallens nye scene. Rekvisittene i forestillingen består blant annet av spesielle frukter, grønnsaker og markblomster, og Sasha Waltz krever at disse skal være ekte. Festspillene kartlegger nå potensielle leverandører og gartnere. En stor produksjon som dette fordrer lang planleggingstid, og juni 2015 kommer fort – særlig når deler av forestillingen skal dyrkes frem!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?