Solskinnshistorie for årets festspill i Bergen

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Solskinnshistorie For Årets Festspill I Bergen
06. juni 2018

Uker med strålende sommervær har ført til en økning i antall besøkende på Festspillene i Bergens uteprogram. En foreløpig telling viser et sammenlagt publikumstall på cirka 68 000, hvorav cirka 34 000 er til billetterte arrangement.

I finværet har besøket på utendørsprogrammet økt med nærmere 50 prosent, fra 16 500 i 2017 til 24 500 i år.– Vårt omfattende uteprogram gir oss mulighet til å tilby opplevelser til mange mennesker, og nå publikum som kanskje ikke vanligvis oppsøker Festspillene. Vi har også en økt satsing på strømming i år og har sendt konserter og forestillinger til blant annet sykehjem og barnehager, sier festspilldirektør Anders Beyer, som i dag avslutter sitt sjette festspill i Bergen.Foreløpige tellinger viser at nærmere 10 000 personer har fått med seg arrangement på årets festspill i strømmet utgave, inkludert omtrent 8000 på åpningskonserten Berlioz: Grande messe des morts. Strømmetallene kommer i tillegg til de øvrige besøkstallene.

Nye scenekunstproduksjoner, store klassiske konserter og kulturopplevelser med utgangspunkt i ny teknologi er blant det som har preget årets festspill, som er de 66. i rekken. Vegard Vinge og Ida Müllers urpremiere Panini-BoysRoom er allerede nominert til to Hedda-priser i kategoriene Årets forestilling og Beste scenografi/kostymedesign, og en spesiell versjon av Babettes gjestebud spilte for to utsolgte hus i Edvard Griegs sommerhjem, Lystgården. Urpremieren på konsertforestillingen The Road Is Just a Surface av Anja Garbarek og Jo Strømgren Kompani er blant arrangementene som mottok strålende kritikker, og forestillinger som LYST#2 og Black Madonna engasjerte mange til debatt.   – Det er tilfredsstillende å oppleve at publikum har vært nysgjerrig på den delen av programmet som vi kaller forstyrrelser. Det er viktig for Festspillene å omfavne vår egen tid for å forstå den. Våre produksjoner skal engasjere og skape debatt om vesentlige problemstillinger og utfordringer i samtiden, og vi har lykkes med å bruke kunsten som en oppfordring til samtale og dialog, sier Beyer.

Åpningsforestillingen Berlioz: Grande messe des morts, presentert av Festspillene, Musikkselskapet Harmonien og Bergen Nasjonale Opera, bød på massive orkester- og korkrefter. Blant de internasjonale klassiske stjernene har særlig fiolinist Gidon Kremer, pianist Sir András Schiff, mezzosopran Randi Stene og pianist Leif Ove Andsnes i samarbeid med saksofonist og komponist Marius Neset gjort inntrykk på publikummere og kritikere.– Festspillene skal være et kvalitetsstempel, og i samarbeid med nasjonale og internasjonale partnere jobber vi knallhardt for at alt vi presenterer skal være av toppkvalitet, sier festspillsjefen.Årets festspillkomponist var Sofia Gubaidulina, som tilbrakte flere dager i Bergen og engasjerte seg i møtet med musikerne som fremførte hennes musikk.– Publikum, artister og andre besøkende kunne stifte bekjentskap med en av de mest betydningsfulle komponister i vår egen tid. Ved sin tilstedeværelse og med sin kunst skapte Gubaidulina magiske øyeblikk med guddommelig vakker musikk, sier Beyer.

Flere av publikumsfavorittene er blitt godt mottatt av kritikerne, med toppkarakterer og gode skussmål til blant annet den australske kabaretartisten Meow Meow og sørafrikanske Isango Ensemble, som gjestet Festspillene med forestillingene A Man of Good Hope og Tryllefløyten – Impempe Yomlingo. Også barneforestillingen Garage ble belønnet med to Hedda-nominasjoner. Nordvegen, den historie-inspirerte konsertserien av Ivar Bjørnson og Einar Selvik som besøkte steder utenfor Bergen, spilte for tre av fire utsolgte hus.Festspillene i Bergen 2018 ble arrangert fra 23. mai til 06. juni, og avsluttes i dag med den internasjonale storproduksjonen Life is a Dream, med det britiske dansekompaniet Rambert, Bergen Filharmoniske Orkester, koreografi av Kim Brandstrup og design av Quay-brødrene.Til neste år åpner Festspillene i Bergen onsdag 22. mai 2019.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?