Fulle hus
og internasjonal oppmerksomhet
Internasjonal begeistring: Frankfurter Allgemeine Zeitung løfter frem Festspillene i Bergen som et eksempel til etterfølgelse for Europas kulturliv.
Festspillene i Bergen 2025 avsluttes onsdag 4. juni med Shakespeares En midtsommernattsdrøm og Griegs a-mollkonsert, i samarbeid med Den Nationale Scene og Bergen Filharmoniske Orkester. 15 vårdager med musikk og scenekunst har skapt minner for titusenvis av mennesker.
En av Europas mest innflytelsesrike aviser, Frankfurter Allgemeine Zeitung, oppfordrer til å se til Bergen:
– Alle kunstneriske ledere, festivalarrangører og kuratorer oppfordres sterkt til å besøke Festspillene (…) Alt er til stede: populærkultur og høykultur, kjøpesenter og elfenbenstårn. Ingenting settes opp mot hverandre, skriver avisen.
– Det er svært gledelig å se at Festspillene oppleves også fra et internasjonalt perspektiv som en inkluderende møteplass hvor tradisjon møter innovasjon. Og det er jo det festivalen handler om; å skape ekstraordinære kunstneriske opplevelser som betyr noe for folk, sier festspilldirektør Lars Petter Hagen.
På scenene rundt i Bergen var det artister fra rundt 30 forskjellige nasjoner, og publikum fra over 40 land.
I 2025 har det vært en økning på hele 67 % i antall familiepakker og barnebilletter. Familieprogrammet inneholdt blant annet urpremierer på de norske forestillingene Vesenet og Pinocchio.
Fjoråret var en stor publikumssuksess for Festspillene i Bergen, og også i år var det over 80 prosent belegg. Antall besøk er i skrivende stund på over 70 000. I tillegg kommer besøkende på Bergen Kunsthalls festspillutstilling.
– Ekstra gledelig er det med økning i antall førstegangsbesøkende under 30 år, sier Hagen
– Ekstra gledelig er det med økning i antall førstegangsbesøkende under 30 år, sier festspilldirektør Lars Petter Hagen.
Grete Pedersen var årets festspillmusiker og medvirket på hele syv arrangementer, deriblant konserten med Det Norske Solistkor og Emilie Nicolas i Grieghallen. Årets Artist in residence var sørafrikanske William Kentridge, og åpningsforestillingen The Great Yes, The Great No ble tatt godt imot av både kritikere og publikum.
– Kunstnere som Grete Pedersen og William Kentridge tør å stille spørsmål, åpne rom for tvil – og minne oss på at verden kan være annerledes. I en verden som søker klare fiender og forenkling, er det kanskje i kompleksiteten og tvetydigheten vi finner det mest verdifulle – og det mest menneskelige, sier Hagen.