Festspillene i Bergen har vunnet Publikumsprisen 2015 for sitt arbeid med å nå et bredere publikum. Bak prisen står den nasjonale medlemsorganisasjonen Norsk publikumsutvikling.
– At Festspillene i stadig større grad når ut til et bredere publikum, er et resultat av et målbevisst arbeid forankret i hele organisasjonen, også i programarbeidet. Viktige stikkord har vært samarbeid, medvirkning og kunstnerisk integritet, og vi er svært glade for den anerkjennelsen som denne prisen er, sier festspilldirektør Anders Beyer.
Publikumsprisens hovedformål er å løfte frem gode eksempler på publikumsutvikling på kunst- og kulturfeltet i Norge. Det kom inn 23 nominasjoner fra 18 ulike institusjoner. De to andre finalistene var Den Norske Opera & Ballett og Museum i Stavanger. Prisen ble delt ut under årskonferansen i regi av Norsk publikumsutvikling på Kilden i Kristiansand.Festspillene i Bergen har gjort store strategiske endringer for å engasjere et bredere lag av befolkningen, og har de siste årene hatt en betydelig økning i andelen førstegangsbesøkende – og rekordhøye besøkstall. Juryen fremhevet det langsiktige strategiske arbeidet og vektleggingen av medvirkning, samarbeid og kunstnerisk integritet. De løftet spesielt frem etableringen av Folkets festspillscene som et godt eksempel.
Folkets festspillscene er et samarbeidsprosjekt mellom Festspillene i Bergen og Den Nationale Scene og her medvirker mennesker som ikke er skuespiller både på scenen og i utviklingen av en forestilling. Utgangspunktet er deltakernes egne livshistorier. – Folkets festspillscene er et eksempel på hvor spennende resultatet kan bli, også rent kunstnerisk, når man involverer flere stemmer i den kunstneriske programmeringen. Årets prosjekt ga virkelig mersmak og vi kommer ti l å fortsette i årene fremover. Sammen med DNS planlegger vi nå åpne klubbkvelder i løpet av høsten hvor man gjennom temaer, diskusjoner og teaterøvelser rekrutterer nye medvirkende til Folkets festspillscenes produksjon i 2016, forteller festspilldirektør Anders Beyer.
Beyer mener det er for mye vanetenkning innenfor kunstfeltet. – Vi må som tørre å utfordre disse safety first-løsningene for de vil ikke bringe oss videre i forhold til å vise de kunstneriske uttrykkene som er viktige for moderne mennesker. Det er nødvendig med skarpe prioriteringer innenfor kunstfeltet som motsvarer kunstens innerste ønske om å være grensesprengende og bety noe for oss mennesker og ikke kun er en lenestol for ørene eller tapet for øynene, sier Beyer.