Av: Ingvild Bræin
31. mai 2012
I tre cubanske Fosse-forestillinger kan publikum sitte tett på begivenhetene.
– Å lese Fosse er som å se en film av Lars von Trier. Han skriver om dysfunksjonelle forhold og skadede følelser, sier Yohayna Hernández.
Hun er prosjektkoordinator og dramaturg for Einsemdstrilogien, der seks cubanske skuespillere skal fylle tre leiligheter i Skanselien med oppsetninger av Jon Fosses Nokon kjem til å komme, Namnet og Dødsvariasjonar. Hun forteller at de gleder seg til å komme til Norge, samtidig som de er litt spente på å møte nordmenn, norske leiligheter og norske synsmåter.
– Det er jo en veldig annerledes kultur. Samtidig ville vi gjerne lage et intimt teater, hvor vi kan dele opplevelsene med publikum ansikt til ansikt. I Fosses stykker står også personene veldig tett på hverandre, så vi ville skape en lignende atmosfære, uten distansen som oppstår ved en tradisjonell scene og sal-inndeling, sier Hernández.
Namnet skal videre og spilles i Fosses hjembygd Strandebarm 6.–7. juni. Lokalitetene her blir i den gamle handelsbua på Fosse, der Jon Fosses far var handelslagsstyrer.
– Hva tror du er grunnen til at Fosse har slått slik gjennom på Cuba i det siste?
– For et cubansk publikum er det blant annet interessant med generasjonsproblematikken i stykkene hans, og hvilken plass de unge menneskene inntar. Cubanere kan kjenne igjen denne konflikten, fordi vi bor sammen med våre foreldre, besteforeldre, søstre og brødre i samme leilighet. Noen ganger føler vi oss som voksne barn, fordi vi ofte er avhengige av våre foreldre økonomisk. Vi kjenner, som de unge personene hos Fosse, på vanskeligheten av å skape oss en fremtid som er vår egen.