Festspillene i Bergen er en av fire nominerte til Hedersprisen for god design som deles ut på designdagen 2. april.
Utviklingen av Festspillenes nye visuelle design ble gjort som et ledd i en større strategiprosess, og designbyrået ANTI har vært involvert fra starten av denne.
– Et viktig mål for Festspillene er å øke engasjementet og å nå nye og yngre målgrupper. Vi ønsket også å løsne litt på snippen og vektlegge det lekne. Designet som ANTI står bak er stramt og minimalistisk, men innbyr samtidig til lek. Vi har hatt et fantastisk inspirerende samarbeid, og er svært stolte over at designet nå er nominert til bransjens hederspris, sier festspilldirektør Anders Beyer.
Prisen deles ut til en bedrift eller organisasjon som har satt høye krav til nyskaping og hvor den visuelle profilen bidrar til nye verdier.
– Da vi fikk i oppdrag å utvikle Festspillenes nye visuelle profil, var utgangspunktet vårt å gjøre festivalen relevant på tvers av målgruppene, sa kreativ leder i ANTI, Endre Berentzen, da designet ble lansert i februar i fjor. Den grunnleggende ideen var å uttrykke en finstemt balanse mellom musikkens strukturelle stramhet og en leken invitasjon til store opplevelser. ANTI definerte et rammeverk som man kunne leke innenfor. – Bestanddelene er mønstre og farger, lekt og bygd rundt den stiliserte logo-F-en. Dette gir store utfoldelsesmuligheter, samtidig som det hjelper festivalen til å ha et samstemt visuelt uttrykk.
Musikk er sammensatt av lyd og stillhet, nøye strukturert i en matematisk perfeksjonert balanse mellom toner, rytmer og klang. Fra perfekt timing med fastlagt struktur til uforutsigbar improvisasjon, tilsynelatende ute av kontroll. I Festspillene opplever publikum disse ytterpunktene.
I tillegg til ny visuell identitet, gjorde også Festspillene et grep for å vise vei inn i det mangfoldige festivalprogrammet. Ved å dele programmet inni tre hovedbolker kalt «Fornøyelser», «Forbindelser» og «Forstyrrelser», ble det brede programtilbudet tydeligere for publikum, og både det nyskapende og eksperimentelle, det brede og underholdende og det klassiske repertoaret fikk en klarere profil. Denne tredelingen gjenspeiles også i det visuelle uttrykket.
Fra Norsk Designråd: Rekordsalg med norsk designSe video her.