Hører alltid publikum

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Hører Alltid Publikum
Av: 
Av: Silje Vestvik
25. mai 2011

For Tine Thing Helseth spiller det ingen rolle om du kommer på konsert i finstasen eller ikke, bare du lytter med hele deg.

– Det aller viktigste publikum kan gjøre, er å åpne seg. Legge fra seg alt av jobbstress og andre ting, om ikke før de kommer inn i konsertsalen så forhåpentligvis i løpet av de første stykkene, være til stede og lytte, sier trompetstjernen, som kommer til Festspillene sammen med Svenska kammarorkestern og dirigent Andrew Manze.

– Publikum tror kanskje at de bare sitter og tar i mot, men i virkeligheten gir de tilbake. Jeg merker det kjempegodt, det er alfa og omega for meg, sier Helseth.

I Grieghallen kan du høre henne spille Pärt-stykket Concerto piccolo über B-A-C-H og Bachs Brandenburgkonsert nr. 2.

– Det er så mye som foregår i Brandenburgerkonserten, så mange lag. Man kan alltid høre den på en litt annen måte enn sist. Tenk at så kompleks musikk kan virke så harmonisk og tilsynelatende enkel, sier Helseth.

Festspillopptredenen kommer etter et begivenhetsrikt halvår, der trompetisten har gjort sine første konserter i Carnegie Hall i New York og Royal Albert Hall i London og fått platekontrakt med EMI Classic. I mars utpekte BBC Music Magazine henne som en «Superstar of Tomorrow». Fra før er hun alumni i Statoils Morgendagens helter-program. 

– Det er litt uvirkelig. Når man står midt oppe i det hele, merker man det ikke. Men hvis alle tingene ramses opp, tenker jeg: Er dette virkelig meg?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?