Festspillene i Bergen har engasjert komponist Henrik Hellstenius som kurator for en serie konsertforestillinger under årets festival. Det unike prosjektet involverer over tretti musikere og utforsker skillet mellom musikk og teater. Konsertserien er kalt «Ørets teater» og er Festspillenes største satsing på samtidsmusikk noen sinne.
Gjennom fire konserter setter Hellstenius sin egen og andres musikk inn i ulike tematiske sammenhenger som alle innebærer et møte mellom musikk og noe scenisk i form av video, tekst, lys eller bevegelse. Til den første konserten 26. mai skal for eksempel konsertsalen kles med gress, og publikum kan slå seg ned i fluktstoler og på tepper.
– Konsertene har som mål å undersøke grenselandet mellom den musikalske opplevelsen og den teatrale opplevelsen. Jeg kaller det for konsertforestillinger eller iscenesatte konserter, sier Hellstenius, som selv har arbeidet med musikk til teater, film og ballett i tillegg til kammermusikk, orkesterverk og elektroakustiske verk.
Han har tidligere kurert to ulike konserter på Ultimafestivalen med Kringkastingsorkesteret og Norges Musikkhøgskoles Symfoniorkester.
– Det er en utrolig utfordrende form med mange nye og uante muligheter, når man arbeider mer konseptuelt med konsertene. Om man sammenligner med hva som har skjedd med det formale rundt teater og billedkunst må man kunne si at det er et enormt potensial i å utforske konsertformen, som overraskende få benytter seg av. Særlig er våre orkestre lite innovative, men selv konserter med nyere musikk har funnet seg godt til rette i en konvensjonell tenkning rundt konserten som uttrykksform, mener Hellstenius.
Man pleier å si at musikken henvender seg til deler av oss som ikke andre kunstneriske uttrykk kan. Intensjonen med de iscenesatte konsertene er å prøve å skape konserter som både ivaretar denne kvaliteten i den musikalske opplevelsen, samtidig som konserten skal uttrykke noe mer allment, noe ut over musikken.
– Målet er å utvide musikkens mulighet til å skape erfaringer og gi erkjennelse, forteller Hellstenius.
Han har fått med en rekke musikere og skal presentere både seks av sine egne verk, samt musikk av komponister han har et spesielt forhold til. Komposisjoner av blant andre Carola Bauckholdt, Gérard Grisey, Klaus Lang, Claude Vivier, Luigi Nno, Franz Schubert og Dimitri Sjostakovitisj er sammen med Hellstenius musikk med på å belyser temaene natur, død, relasjoner og fortellinger. Blant hans egne verk finner vi to splitter nye stykker som får sin urframføring på disse konsertene.
På listen over ensembler finner vi for eksempel Dans les Arbres, Ning, Cikada og Ensemble Ernst. Blant musikere er Dan Styffe, Peter Herresthal, Hans Kristian Kjos Sørensen og sangerne Unni Løvlid og Tora Augestad. De er alle utøvere som Henrik Hellstenius har et nært forhold til.
Utgangspunktet for den første konserten er hvor nære er naturens lyd den komponerte og improviserte musikken.
– Denne kvelden skal gi en unik opplevelse av en konsertinstallasjon som tar deg gjennom et døgn i lyd. Lyden av dyr og fugler i Brasils jungel, europeiske kuer, natur i norske høyfjell, og menneskers oppvåkning i en liten fiskerlandsby glir over i akustiske komposisjoner og improvisasjoner, forteller Hellstenius.
To dager etter er det døden som er tema.
En blanding av video og instrumentalmusikk gir et annerledes blikk på ulike relasjoner mennesker i mellom på den tredje konserten. Her blir ekteskapskrangler og familieterapi.
– På den siste konserten er vi tilbake til det som kanskje var musikkens opprinnelige funksjon, å skape fortellinger. Vi setter publikum til bords med musikerne. Over bordet blir det servert ulike fortellinger, gamle og nye, visuelle og musikalske.