En radikal lytter.
Den italienske komponisten Luigi Nono (1924–1990) blir referert til som en av de mest sentrale – og radikale – komponistene fra forrige århundre. 29. januar ville han ha rundet hundre år, og under Festspillene feires jubileet med en konsert med musikere fra kammerensemblet Cikada, SWR Experimentalstudio, tubaist Max Murray og mezzosopran Zsuzsa Zseni.
– Nono utvider og forstørrer selv de skjøreste lydene fra ensemblet, og bruker live-elektronikk nesten som et forstørrelsesglass for å vise frem hva som finnes i denne mikroskopiske verdenen, forteller dirigent og professor i komposisjon ved Griegakademiet, Dániel Péter Biró.
Alle verkene på programmet er laget ved SWR Experimentalstudio, som i mer enn 50 år har jobbet med musikk som benytter live-elektronikk. Gjennom hele 80-tallet var Luigi Nono fast inventar i studioet, som også har vært arbeidsplass for komponister som Karlheinz Stockhausen og Pierre Boulez.
Konserten arrangeres i samarbeid med Griegakademiet (UiB) og symposiet og det kunstneriske forskningsprosjektet In Nono's Footsteps, i forbindelse med åpningen av Holberguken. Fire nye verk av unge komponister, skrevet i respons til Nono-verkene som spilles på denne festspillkonserten, får sin urfremføring under In Nono's Footsteps.
Bilde: Kenneth Karlson (foto: Siv Dolmen)
Cikada
Anne Karine Hauge fløyte
Rolf Borch klarinett
Kenneth Karlsson piano
SWR Experimentalstudio
Michael Acker, Joachim Haas, Daniel Miska klangregi
Max Murray tuba
Zsuzsa Zseni mezzosopran
Dániel Péter Biró dirigent
Luigi Nono (1924–1990)
… Sofferte onde serene … (… led rolige bølger …)
for piano and magnetic tape
À Pierre. Dell’azzurro silenzio, inquietum (Til Pierre. Fra den blå stillheten, uro)
for bassfløyte, kontrabassklarinett og elektronikk
Post-prae-ludium nr. 1 per Donau
for F-tuba og elektronikk
Omaggio a György Kurtág (Homage to György Kurtág)
for altstemme, fløyte, klarinett, tuba og elektronikk
Griegakademiet – Institutt for musikk ved Universitetet i Bergen