Ungdomssymfonikerne Kammer
Festspillakademiet i Bergen
Mozart, Messiaen og Schönberg og et stjernelag av unge musikere.
Etter en reise gjennom vinterlandskap med Winterreise på Festspillene i 2025, er kammerorkesteret til Ungdomssymfonikerne tilbake i Universitetsaulaen med en konsert ledet av dirigent Arvid Engegård.
I Mozarts tre siste symfonier hører vi kampene og seirene som senere preget symfoniene til blant andre Beethoven og Mahler. Mozarts symfoni nr. 40, den midterste i trilogien, utvikler seg fra en serie kontraster til en samlet form. Da Schönberg skrev sin første kammersymfoni i Wien – samme by som Mozart skrev sin – ønsket han å oppnå samme klarhet og fylde som hos Mozart. Selv om verket kan fremstå som en kompleks gåte, er hver del fylt av liv og musikalske ideer.
Mellom disse to verkene kommer et verk av Olivier Messiaen, en komponist som blant annet fremføres i Festspillenes åpningskonsert i 2026. Siste sats i Messiaens L’Ascension er en meditasjon over Kristi himmelfart, og er et verk som vitner om komponistens egen tro og som inviterer til ettertanke.
Ungdomssymfonikerne. Foto: Ole Wuttudal
Ungdomssymfonikerne
Arvid Engegård dirigent
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Symfoni nr. 40 i g-moll, K. 550
1. Molto allegro
2. Andante
3. Menuetto: Allegretto
4. Allegro assai
Olivier Messiaen (1908–1992)
Fra L’Ascension
Prière du Christ montant vers son Père
Arnold Schönberg (1874–1951)
Kammersymfoni nr. 1, op. 9
(1 sats i 5 seksjoner)
1. Sonata. Allegro
2. Scherzo
3. Development
4. Adagio
5. Recapitulation and finale