Tori Wråneser festspillkunstner 2025

Tori Wrånes er Bergen Kunsthalls festspillkunstner i 2025.

Tori Wrånes, en anerkjent tverrfaglig kunstner basert i Oslo, er kjent for sin oppfinnsomme og omsluttende kunstneriske praksis, som utfolder seg i form av performance, skulpturer, film eller installasjoner.

Arbeidene til den Kristiansand-fødte kunstneren har blitt vist i en rekke nasjonale og internasjonale utstillinger, inkludert Performa i New York (2013), Sydney Biennale (2014), Museet for Samtidskunst, Oslo (2017), Thailand Biennalen (2018), Thailand Biennale (2020) og nå sist på Helsinki Art Museum (2024).

Hennes bruk av lyder, musikkinstrumenter, kostymer, rekvisitter, arkitektur og skulpturer deformerer utseendet hennes og skaper nye ritualer og drømmeaktige konstellasjoner. Hennes allsidige bakgrunn fra musikk, teater og visuell kunst avler en dristig frihet til å kunne blande ulike kunstformer. Kompleksiteten i hennes håndverk er kraften bak hennes installasjoner. Stemmen og lydbildene hennes er integrert i fortellingene hun bygger, og formidler ofte følelser og mening på måter som overskrider språket. Et gjennomgående tema i hennes arbeid er utforskningen av alternative virkeligheter og måtene identitet, kropp og rom samhandler på innenfor disse konstruerte verdenene.

Tori Wrånes er en naturkraft i samtidskunsten.

- Silja Leifsdottir, utstillingskurator ved Bergen Kunsthall


– Det er med stor stolthet at vi presenterer Tori Wrånes som kunstner for Festspillutstillingen 2025! Tori Wrånes er en naturkraft i samtidskunsten. Hun blander performance, billedkunst og musikk og skaper opplevelser som publikum kan la seg synke ned i eller heller oppslukes av, men som er vanskelige å sette i bås. Arbeidet hennes er et dypdykk ned i kroppens performative potensial, og hun antar og forkaster nye identiteter like lett og ledig som en kameleon. Med sin holistiske tilnærming og en unik kombinasjon av humor, varme og mørke, forvrenger hun virkeligheten og presser den til det ytterste, hinsides kulturelle normer og allment aksepterte standarder. Tori beskriver selv arbeidet sitt som et forsøk på å 'omordne verden for å skape mer frihet' – en oppgave som gir særlig gjenklang i dag, når vårt syn på menneskelige relasjoner med andre livsformer er i ferd med å revurderes slik at vi skal kunne forestille oss en annerledes og bedre verden. Vi ser frem til å oppleve hva Tori vil presentere i festivalutstillingen for 2025, sier utstillingskurator Silja Leifsdottir.

Til den kommende utstillingen i Bergen Kunsthall vil Wrånes lage en stor installasjon som forvandler salene til en unik form for scenografi. Skulpturer i utstillingen vil spille en sentral rolle i å forme en fortelling om installasjonen, og fungere som både objekter og utøvere i rommet. Vi tror utstillingen i Bergen Kunsthall kommer til å bli en fengslende opplevelse, og gi publikum et innblikk i Wrånes’ særegne kunstneriske visjon, der det ekstraordinære møter det hverdagslige.

– Tori Wrånes er en av de mest originale kunstnerne på kunstscenen, som opererer mellom utstillingsrom og teaterscene (og alt i mellom). Vi er stolte av å vise et nytt omfattende prosjekt, syv år etter hennes milepælsutstilling på Museet for samtidskunst – nå Nasjonalmuseet – i Oslo i 2017, sier Axel Wieder, direktør (2017–2024).

Kvinne i hvitt og blått på blå puter med malerier
Tori Wrånes. Foto: Anne Valeur

Om kunstneren

Nylige utstillinger inkluderer Big Water ved Helsinki Art Museum, Finland (2024), Accelerator, Stockholm, (2022), Mussel Tears at Shulamit Nazarian Gallery, Los Angeles (2022), Garden of Lefthand, Lilith Performance Studio, Malmö (2022). Andre er Handmade Acoustics (2018) på Ujazdowski Castle for Contemporary Art in Warszawa; Tori Wrånes på Göteborg Konstmuseum (2019); Hot Pocket (2017) på Museum of Contemporary Art, Oslo; Ancient Baby (2017), Kunsthal Charlottenborg Danmark; Flute Warriors (2017), m/Red Comunitaria Trans, Bogotà, Colombia; Drastic Pants (2016), Carl Freedman Gallery London. Bestillingsverk inkluderer Stone og Singer (2014), 19th Biennale of Sydney (2014); Yes Nix (2013), Performa 13 New York; Naam Yai (2018), Thailand Biennale. When you think you know me you have to rethink i samarbeid med Ayodeji Adewale Yaro, LagosBiennalen, Nigeria. Tori Wrånes har stilt ut ved Colombo Art Biennale, Sri Lanka; Dhaka Art Seminars, Dhaka, Bangladesh; CCA Lagos, Nigeria; The Eccentrics, Sculpture Center, New York. Vinteren 2019 utviklet Wrånes en undervannsperformance i Arktis kalt Sub Adventure, et bestillingsverk for festivalen Ilios. På Garage i Moskva, Russland, utviklet Wrånes i 2019 en komposisjon for 40 trekkspillmusikere i performancen Lips don't cry som en del av utstillingen The Coming World.

Om Festspillutstillingen

Festspillutstillingen er en av Norges viktigste samtidskunstutstillinger, og regnes som det mest prestisjefylte oppdraget for en norsk kunstner i sitt hjemland. Kunstneren velges av Bergen Kunsthalls kuratoriske stab og har vært produsert og vist ved Bergen Kunsthall hvert år siden 1953. Blant festspillkunstnere finner du Toril Johannessen (2024), Camille Norment (2023), Lene Berg (2022), Elisabeth Haarr (2021), Joar Nango (2020), Tone Vigeland (2014), Marianne Heier (2012), Leonard Rickhard (2009), Elmgreen & Dragset (2005), AK Dolven (2004), Bjarne Melgaard, (2003), Olav Christopher Jenssen (2000) og Marianne Heske (1993).

Tidligere arbeider av Tori Wrånes

Mom don't you miss the real me. Foto: Jhoeko

Hot Pocket 2017. Photo: Tor Simen Ulstein

Garden of Lefthand: Videostills: Jacob Sofussen lilith performancestudio