Be Sunkissed!

  • Hjem
  • Festival
  • 2020-og-tidligere
  • Artikler
  • Be Sunkissed!

19. mai 2010

Norges største klubbkonsept gjester Festspillene 29. mai. Kvelden på Logen blir et møte mellom to verdener; elektronisk dansemusikk og klassisk musikk, men klubbkonseptet er beholdt.

Sunkissed sin utfordring for kvelden er å lage klubb på klubbens premisser, med klassiske elementer. Det er en utfordring som omfatter både form og innhold. - Elektronisk dansemusikk og klassisk musikk er to musikkarter som kan synes en verden fra hverandre. Men det er ikke tilfeldig at mange produsenter av elektronisk dansemusikk har vokst opp med klassisk musikk, sier Ola Smith-Sivertsen (Olanskii) og viser til DiskJokke som et eksempel.

KraftwerkTilfeldig er det heller ikke at kjente elektroniske artister som Carl Craig, Moritz Van Oswald, Francesco Tristano, Ricardo Villalobos, Francois K og Matthew Herbert finner seg hjemme i Deutche Gramofon's 'Recomposed' prosjekt, hvor klassisk musikk gjenntolkes av elektroniske artister. De tre førstnevnte har også fått sin musikk spilt av store filharmoni orkestre både i Europa og USA. - Graver man i den elektroniske musikkens stamtre går én av grenene ufravikelig tilbake til Kraftwerk. Og det er i Kraftwerk at vi tydelig kan spore røttene fra klassisk musikk. Kraftwerks prosjekt var ikke mindre enn å gjenreise en tysk musikalsk identitet. Bandet forkastet datidens 'schlagermusikk* som vulgær og bakstreversk, samtidig som de definerte seg bort fra den amerikanske og engelske rocken, sier Olanskii

Kraftwerks fundament ble klassiske musikken og avantgardemusikken fra før 2 verdenskrig, og i en moderne verden skulle den nye musikken skulle lages med maskiner.

SamfunnskritikkBåde i form og innhold var Kraftwerk tonesettende for den elektroniske musikken som oppstod i USA i ettertid.

- Bruken av maskiner til å lage musikk, samt repetisjon er de mest åpenbare linkene, men også Kraftwerks dystopiske kritikk av modernismen er til stede i flere grener av den elektroniske dansemusikken, sier Olanskii som mener dette er mest tydelig i technosjangeren som oppstod i Detroit.

- Kraftwerks samfunnskritikk og identitetssøken fant resonans i industrielle og forfallspregede Detroit på slutten av 1980 tallet. Riktignok ble Kraftwerks prosjekt overført på et afro-amerikansk fundament, men den musikalske arven fra Kraftwerk og derigjennom klassisk musikk er fortsatt med, sier OlanskiiPublikum på scenenDet er på klubbens premisser at Sunkissed kommer til Logen i Bergen. Dermed blir også form viktig.

- Mens klassisk musikk ofte er fremført fra en scene til et publikum som sitter, er en klubb et sted hvor musikken ikke alltid skal være i fokus. Det sosiale er viktig, og vi ønsker en setting hvor det dansende publikum også er 'utøvere', sier Olanskii.

På Sunkissed er derfor publikum på ”scenen”, og det er der de konsentrer lys og lyd. Artistene blir stående på siden, som dirigenter.Tre på én kveldPå Logen stiller Sunkissed med tre ulike prosjekter i løpet av kvelden. Vinny Villbass åpner kvelden med en rekke låter som er laget med klassiske elementer, fra det åpenbare til mer skjulte referanser. DiskJokke og Olanskii fortsetter i et grenseland mellom techno og klassisk musikk. De to har lagt Lutoslawski i sampleren sammen med et knippe house og technolåter. g-HA vil kombinere et Sunkissed sett med Isak Anderssen på elektrisk Chello. Sunkissed i samarbeid med Rikskonsertene

Møt:g-HAOlanskiiDiskJokkeVinny VillbassIsak Anderssen[+ visuelt] KyrreLys & Olanskii

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?