– Å spille denne konserten er noe jeg har siklet etter siden forrige årtusen, sier Christian Ihle Hadland. Tradisjonen med å fremføre Griegs a-mollkonsert under Festspillene i Bergen går helt tilbake til 1953.
Pianokonserten i a-moll er med få unntak blitt spilt under hvert eneste festspill i Griegs hjemby. Under 60 års-jubileet i 2012 fremfører Ihle Hadland verket sammen med Bergen Filharmoniske Orkester. Musikeren fra Stavanger er glad for å videreføre tradisjonen.Ærbødig– Jeg har vage barndomsminner om Leif Ove Andsnes i 80-tallsmundur og meterhøy ansats før åpningsakkordene, likeledes Sviatoslav Richters fryktinngytende fremførelse fra 1968 - for ikke å snakke om skrekkhistorier om a-mollakkorder som i nervøsitetens rus heller ble til glitrende A-dur- kaskader. Ærbødigheten er dyp og jeg gleder meg stort!
Konserten spilles i Grieghallen 31. mai og 1.juni. Den siste dagen skal Ihle Hadland også skynde seg videre til Troldhaugen hvor han skal fremføre verk av Grieg og Schubert på Griegs piano.
Internasjonalt tilsnittChristian Ihle Hadland mener det kan ikke understrekes ofte nok: Griegs a-mollkonsert tilhører den klassiske musikkens ypperste sjikt:
– Ellers er mitt forhold til verket heldigvis fortsatt temmelig jomfruelig ettersom jeg, i motsetning til mange andre norske pianister, foreløpig ikke har rukket å spille det i stykker. Derimot tilbrakte jeg mange barndomstimer med å lytte til den nærmere 90 år gamle Claudio Arraus mesterlige innspilling - en fremførelse som gir Grieg et velfortjent internasjonalt snitt, blottet som den er for klissete sentimentalitet og billige folkemusikalske poeng.
«En herlig følelse»Ihle Hadland gleder seg også til å spille kveldskonsert 1. juni i Griegs stue.
– Grieg er en stor helt, og de fineste verkene - pianokonserten, mange av sangene, strykekvartetten, musikken til Peer Gynt - blir jeg aldri lei av. At man får spille på flygelet hans gir en herlig følelse. Jeg klarte etter innstendig masing å få lov til å slå én ussel akkord på Joseph Haydns gamle hammerklaver i Wien, det sto nærmest innelåst bak skuddsikkert glass og var i ferd med å visne, så kontrasten til Troldhaugen er relativt stor. Disse sene kveldskonsertene på Troldhaugen er også noe jeg har hatt lyst til å gjøre i årevis.
Christian Ihle Hadland har fått en internasjonal karriere og ble nylig tatt inn i BBCs New Generation Artist-program. Det innebærer stor publisitet i Storbritannia, jevnlige konserter med alle BBCs fem symfoniorkestre i England, Skottland og Wales, studioinnspillinger i London, solokonserter i Wigmore Hall og deltagelse på flere kjente festivaler.
Her får du hele listen med solister i a-mollskonserten tilbake til 1953!