13. desember 2013
Fargespill-ungdommer og forfatter Astrid Luisa Niebuhr møtte komponisten Orlando Gough for å skrive en ny norsk grunnlovstekst til åpningsforestillingen på Festspillene 2014.
– En grunnlov kan være et uttrykk for drømmer. Sett ord på drømmene dere har for Norge, så får det være opp til oss alle å realisere dem, sa britiske Orlando Gough til gjengen som møttes for første gang hos Bergen Nasjonale Opera denne uken.
Forestillingen Stemmer blir en spektakulær og fargesterk markering av det norske grunnlovsjubileet sett i lys av frihetskamper i India, Sør-Afrika og Palestina. I den store finalen skal en ny grunnlovstekst fremføres, og den unge forfatteren og medlemmer av Fargespill er satt på oppgaven. Gough står bak konseptet og musikken, og har med seg Bergen Filharmoniske Orkester, skuespillere fra Den Nationale Scene, internasjonale solister og et stort kor.
– Husk at det dere skriver skal bli sunget av et kor på 200 sangere. Derfor trenger det ikke være en lang tekst. Det skal så lite tekst til for å skape mye musikk, tenk bare på Hallelujah-koret i Händels Messias, det består bare av ett ord, sa Gough.
Gutu Abere, Ahmed Naif al-Badri, Anney Niokindi, Ann Shantya Thevanathan og Tuva Tveit fra Fargespill hadde skrevet sine innspill på gule lapper, som ble utganspunktet for en omfattende samtale om frihet, likeverd, Pisa-tester, skifergass, bompenger og mye mer.
– Nå skal jeg samle trådene og lage et utkast til en tekst. Dere har skrevet så flotte ting på lappene, og mange av dem har åpenbare poetiske kvaliteter, sa Astrid til Fargespill-gjengen.
Stemmer presenteres av Festspillene i Bergen og Bergen Nasjonale Opera, i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester og Den Nationale Scene. Produsert av Bergen Nasjonale Opera.