– Vi har i år nådd et bredere og yngre publikum, og fått svært gode tilbakemeldinger som tyder på at Festspillene har skapt stor entusiasme, sa festspilldirektør Anders Beyer da han oppsummerte sine første festspill.
Festspilldirektøren la vekt på at han har villet spille videre på grunntonen han finner i byen.
– Byen er preget av en stor entusiasme, åpenhet og ikke minst engasjement. Bergen har også svært mange talenter, og det er naturlig at vi løfter frem disse og skaper en møteplass mellom de lokale, nasjonale og internasjonale kunstnerne under Festspillene, sa Beyer, som tiltrådte stillingen som festspilldirektør i august i år.
En viktig ambisjon har vært å høvle ned tersklene og nå yngre publikummere. Fornøyelser i gatene, jazzinspirerte Late night-konserter og nysirkus i Grieghallen har vært svært populært. Nytt av året var blant annet en konsertserie hvor bergenske artister innen en rekke sjangre tolket klassiske verk. Konserter har også vært arrangert sammen med Borealis og Ekko-festivalen på nye arenaer.
Foreløpige tall viser at andelen av publikum under 30 år har økt under årets festival. Det er solgt ca. 1500 flere billetter i denne kategorien, enn barn og student-kategoriene utgjorde til sammen i 2012. Andelen honnørbilletter har blitt litt lavere.
– Vi vil selvfølgelig ta vare på vårt kjernepublikum, og skal være i toppklassen innen klassisk musikk. Konsertrekken i Håkonshallen med blant andre L’Arpeggiata, Andreas Scholl og trioen med Truls Mørk, Christian Ihle Hadland og Vilde Frang var nesten helt utsolgt. Men jeg er også opptatt av at vi skal få frem mangfoldet vi har i festspillprogrammet og løfte frem det mer eksperimentelle og nyskapende på den ene siden, og arrangementer med bred appell på den andre, sa Beyer.
Han viste til at inndelingen av festspillprogrammet i bolkene Fornøyelser, Forbindelser og Forstyrrelser underbygget dette. I tillegg har Festspillene i år hatt flere samarbeidsprosjekter i regionen, såkalte festspillsatellitter, som også har nådd ut til nye publikumsgrupper.
I løpet av 15 dager har det vært avviklet mer enn 230 arrangementer, og en rekke av konsertene og forestillingene har trukket fullt hus. Foreløpige tall viser at det er solgt flere billetter i 2013 enn i toppåret 2010, hvor over 30.000 kjøpte billetter. Det ser dermed ut til at årets festival har den beste billettstatistikken på over syv år, som er så langt tilbake som man har sammenlignbart tallmateriale.
– Det er likevel viktig for meg å understreke at billettstatistikk ikke må være det eneste som Festspillene måles etter. Vi skal levere topp kvalitet, og kan ikke bare gå inn i sikre prosjekter. Festspillene i Bergen skal våge å satse på nye produksjoner, initiere nye partnerskap og pirre nysgjerrigheten.