I dag lanserer Festspillene i Bergen sin nye visuelle profil. Designerne tok utgangspunkt i musikken.
Den nye visuelle profilen er utviklet av Anti Inc Bergen. Kreativ leder Endre Berentzen forteller at de her har latt seg inspirere av musikkens grunnelementer.
– Vi ønsket at Festspillenes design skulle gjenspeile den finstemte balansen mellom musikkens strukturelle stramhet og den lekne invitasjonen til store opplevelser, sier Berentzen. Designerne laget et rammeverk som man kan leke seg innenfor. Bestanddelene er mønstre og farger bygd opp rundt en stilisert F-logo. Mønstrene og fargene brukes for å understreke den store variasjonen i festspillprogrammet. I løpet av de 15 dagene går ca. 200 arrangement av stabelen, og det spenner fra klassisk til avant garde – fra det brede til det smale.Festspillprogrammet lanseres 20. februar, men festspilldirektør, Anders Beyer, kunne allerede i dag fortelle om et grep han har tatt for å gjøre det enklere for publikum å finne frem i det store landskapet som festspillprogrammet er.– Noen ganger vil vi ha underholdning, lekende opptrinn i gatene og opplevelser til hode, hjerte og føtter. Andre gange søker vi fordypelse, refleksjon og innsikt i den store, klassiske kunsttradisjonen. Vi er mange som også vil oppleve eksperimenterende og sjangerkryssende kunst – gjerne i selskap med ny teknologi. - Fra i år har vi gruppert de ulike konsertene og forestillingene under skiltene Fornøyelser, Forbindelser og Forstyrrelser, forteller Anders Beyer. Han håper det dermed blir lettere for publikum å finne det de søker, og oppfordrer også alle til å forsyne seg med opplevelser på tvers av de tre skiltene som er satt opp.Beyer kunne også fortelle om tre tematiske søyler i programmet for 2013.
– Temaene er med på å skape en ryggrad i programmet. I Bergen må selvsagt prosjekter omkring vann og reise naturligvis høre til blant temaene. Samtidig feirer Norge i år 100-årsjubileet for kvinners stemmerett, og det var fint å kunne tilføye en tredje tematisk søyle i programmet: Kvinnen.